Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräna inför Tjejvättern
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag ska köra Tjejvättern för första gången i juni. Hur mycket bör man träna för att få en hyfsat trevlig tur (på ca 4-5 timmar?)? Jag har ganska bra kondition rent allmänt, och cyklar ca 250 mil per år (framförallt till och från jobbet, 12 km enkel väg).

Det finns ju en del bra tips på Vätternrundans hemsida, kolla upp den och se om du hittar något som passar dig där.

Det är trots allt inte mer än tio mil. Cyklar du så mycket som du säger och 12km enkel väg tor jobbet så är det nog bara att gå dit och göra det.

Jag skulle ta den cykel jag tänkt använda till jobbet en del om det är en annan än den du använder till vard

Jag har kollat på Vätternrundans hemsida men inte hittat den info jag vill ha. Minst 30 mil står det t.ex. och det uppfyller ju jag med råge. Sedan finns det förslag på träningsupplägg som är för ambitiösa för mig som bara har cykling som "bisyssla". Vill

Lena: Kör några långpass på 4-6 mil på helgerna under maj. Kanske några kortare cykellopp i närheten av där du bor, så slipper du tänka på att lägga rundan så att du passerar nåt fik.

Jag hade jobbpendlat 2 mil men bara ett långpass på 5 mil. Det blev onödigt ont efter. Tog det lugnt och fikade några gånger och kom in straxt över fem timmar men hade nog varit bra med några längre rundor.

Några långpass är en bra idé. Dels känner du hur kroppen reagerar på att cykla länge och dels kan du träna på intag av mat och dryck.

Jag tror det kommer gå lysande. Är lite mer orolig för syrran (hoppas att hon inte läser) som ju ännu inte har en cykel

Prova att cykla med en klubb så får du dessutom lära dig att cykla i klunga vilket kan vara bra och så kanske du får ett par nya kompisar på köpet 🙂

Men hur mkt klungkörning är det på TJEJ-vättern? Jisses... *ler lite*

Edit: Men det skadar såklart aldrig att öva. 🙂

Det är bra att inte panikbromsa så fort något händer. Det lär man sig under träning med andra.

12