Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräna med järnbrist?
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag är inne på mitt 6:e joggingpass för i år men fick nyss veta att jag har järnbrist och har tömt mina depåer rätt rejält. Plasmajärn var 1, S-ferritin (tror jag) var 3 och HB 100.

Nu har jag fått järntabletter utskrivna och äter dem men jag undra

Det där är en sån där fråga som du borde tagit upp med din läkare, det beror ju helt på hur illa järnvärdet är etc. Det betvivlar jag att ett forum, hur bra det än är, kan svara på.

Det är nog dumt att träna eftersom "
Järn krävs för att syre ska binda till de röda blodkropparna. Vid järnbrist bildas mindre och färre röda blodkroppar med mindre järnhalt än normalt vilket resulterar i att varje blodkropp kan binda färre syremolekyler.

Text från: http://www.runnersworld.se/blogs/emelieandersen/index.htm

"Två viktiga funktioner kan tillskrivas järn.
1) Transport av syre från lungor ut till cellerna. Syret behövs för att utvinna ATP ur kolhydrater, fett och protein.
2) Ingå i enzymer s

Någon som vet?
Mina bröstvårtor med vårtgård har blivit väldigt ljusa i färgen,
kan det indikera järmbrist?

Inget svar?
Tycker ni frågan var för känslig?
Jag är seriös i min frågeställning.
Jag får väl fråga på jobbet då, där kan man få svar på mycket,
återkommer med deras svar.

Grodan, jag har aldrig hört att järnbrist skulle visa sig på det sättet.

Däremot kan man titta på insidan av de nedre ögonlocken. Är de bleka brukar det tyda på blodbrist. Som regel är man då också blekare än vanligt i ansiktet.

Vårtgård och bröstvårta

Jag hade anemi och järnbrist i höstas. Jag körde inte några kvalitetspass så länge min värden var dåliga. Däremot körde jag joggade jag, både långt och kort men med låg intensitet. Det var inga problem för min del. Men som sagt det beror ju på HUR dåliga

Lyssna på vad kroppen säger och träna efter det. Det är viktigt att vara snäll mot sig själv. När jag hade anemi med ett hb <95 klarade jag inte ens 25 meters promenad, frustrerande men bara att gilla läget. Ät järntabletterna, drick Blutsaft (finns på hä

Jag hade järnbrist och anemi för cirka ett år sedan. Tog ett par månader innan det konstaterades och jag tränade på som vanligt under tiden (=rätt hårt). Märkte inte att jag var tröttare eller liknande, bara att pulsen låg högre än normalt. Då jag fick di