Quote from Guest on 9 August 2010, 13:42Hej,
jag brukar köra långpass runt 30 km på lör fm och sen korta intervaller t.ex 10x(2min + 1 min vila) mån kv. Kör rätt hårt på intervallerna och vilar därför helt mellan dessa två pass. Nån som har liknande schema men även klämmer in ett lugnare pass,
Hej,
jag brukar köra långpass runt 30 km på lör fm och sen korta intervaller t.ex 10x(2min + 1 min vila) mån kv. Kör rätt hårt på intervallerna och vilar därför helt mellan dessa två pass. Nån som har liknande schema men även klämmer in ett lugnare pass,
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 13:52Det där verkar tufft. Jag skulle snarare ha vilat fler dagar efter långpasset. Vila behöver då inte betyda totalvila; ett kravlöst återhämtningspass är alltid OK.
Om du då tycker att det blir för mycket vilodagar, då rekommenderar jag istället att du kör
Det där verkar tufft. Jag skulle snarare ha vilat fler dagar efter långpasset. Vila behöver då inte betyda totalvila; ett kravlöst återhämtningspass är alltid OK.
Om du då tycker att det blir för mycket vilodagar, då rekommenderar jag istället att du kör
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 14:16Jag tränar i stort sett varje dag, ofta dubbla pass. Jag skulle t ex kunna tänka mig att köra intervaller på morgonen och sedan distanspass på eftermiddagen. Fast då varierar jag förmodligen mellan löpning och rullskidor. Så en nattvila mellan kanske är b
Jag tränar i stort sett varje dag, ofta dubbla pass. Jag skulle t ex kunna tänka mig att köra intervaller på morgonen och sedan distanspass på eftermiddagen. Fast då varierar jag förmodligen mellan löpning och rullskidor. Så en nattvila mellan kanske är b
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 16:02Kör själv liknande. lör-mån har sett ut enl följande för mig.
lör: 26km progressivt långpass (började i 4:45 tempo. Sista 4km gick i 3:45 tempo)
sön: 6km lugn morgonjogg, 10km lätt distans
mån: cut-downs (2x2000m@3:35 + 2x1200m@3:25 + 2x400m@3:10 + 4x2
Kör själv liknande. lör-mån har sett ut enl följande för mig.
lör: 26km progressivt långpass (började i 4:45 tempo. Sista 4km gick i 3:45 tempo)
sön: 6km lugn morgonjogg, 10km lätt distans
mån: cut-downs (2x2000m@3:35 + 2x1200m@3:25 + 2x400m@3:10 + 4x2
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 16:21Intervallerna på mån kv är med grupp (automatiskt innebärande lite "tävling" och extra viktigt att vara fräscha till förstås) och samma tid varje vecka, och långpasset vill man ju gärna ha kvar på helgen (dvs lör fm är bäst), så schemat känns verkligen sp
Intervallerna på mån kv är med grupp (automatiskt innebärande lite "tävling" och extra viktigt att vara fräscha till förstås) och samma tid varje vecka, och långpasset vill man ju gärna ha kvar på helgen (dvs lör fm är bäst), så schemat känns verkligen sp
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 17:10Det viktiga är att det där passet inte är till för att öka träningstiden eller träningsdistansen, utan att det är till för att påskynda återhämtningen efter distanspasset som förberedelse inför intervallpasset.
Det viktiga är att det där passet inte är till för att öka träningstiden eller träningsdistansen, utan att det är till för att påskynda återhämtningen efter distanspasset som förberedelse inför intervallpasset.
Quote from Funbeat user on 9 August 2010, 17:23Precis, tanken är förstås då att lyckas välja tidpunkten så bra som möjligt ur återhämtningssynpunkt om det går
Precis, tanken är förstås då att lyckas välja tidpunkten så bra som möjligt ur återhämtningssynpunkt om det går