Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräna på optimal kadens eller int …
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad ger mest pang för pengarna.... att lägga sin huvudsakliga cykelträning vid den kadens där man upplever att man är som mest effektiv eller bör man som regel utsätta sig för kadenser under träning som inte ger bästa verkningsgrad?

Det finns väl, minst, två skolor om hur och varför.

Grunden är ”Det man tränar på, blir man bra på” Och då får man helt enkelt ställa sig frågan vad vill man bli bra på och varför. Sen får man träna på det. D.v.s ”träna på det du vill bra på.”

Det andra

Du verkar vara inriktad på triathlon!?

I så fall blir förutsättningarna lite annorlunda jmf med andra typer av cykling. Jag är ingen triatlet, men föreställer mig att det handlar om uthållighet och ekonomi.

Mao, satsa på att få upp din tröskeleffekt så

...och jag kollade din kalender. Du verkar ju ha örnkoll på konceptet. Det intressantaste som du gör nu är väl om du kan mäta en snabbare förbättring i din EB genom att träna intervallerna på högre kadens (100-110), när du sen går tillbaka ner på dina 95.

Tack för era svar. Om jag har örnkoll vet jag inte,möjligtvis på mig själv men inte fullt ut när det gäller teorin. Man vill så gärna ha ut så mycket som möjligt av nedlagd tid när tiden är den stora begränsningen, därav mina funderingar.

Anders,
om du vill ha ut mer kapacitet av utförd träning så ska du mäta och utvärdera effekt, inte kadens.

Som Daniel så väl beskrev, om du inte cyklar linjelopp så är det "tröskeleffekt" som är pudelns kärna.

Jag utvecklar maximal, långvarig effekt vid

Niclas´ resonemang kanske stämmer för cyklister som enbart satsar på tempolopp eller triathlon i jämn fart. På linje eller en snabb VR-grupp torde man lätt bli avställd om man inte har ett bredare register, och i spurter är man chanslös.

Eller vad säger

Jag hade satsat på en mer varierad cykelträning och lååånga pass. Ligga o nöta på 75 i kadens är ganska slitsamt för kroppen.

Tunga växlar och låg kadens är ett bra sätt att öka risken för att åka av i ett linjelopp.

Det som känns bäst behöver inte vara det. http://nitrovegan.blogspot.com/2011/04/kadens-power-och-termodynamik.html

12