Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtränar ni tröskelträning?
You need to log in to create posts and topics.

i dag körde jag mitt första tröskelpass...

jag springer milen på 54:25..vilket ger en km tid på ca: 5:30...

har läst att man ska köra lite saktare än sitt miltempo...så jag satte 5:40 min/km som mål...

jag körde 3x10 minuter med 3 minuters vila mellan

Jag tränar mycket tröskelträning, dvs den fart jag kan hålla en timme. Fördelen med tröskelträning är att du får mycket bra effekt, men det sliter inte lika mycket som t ex VOmax intervaller. Tänk på att korta ned vilan, vilan skall ca vara 20% av arbets

Hej Roland,

Mats förslag på olika tröskelpass är väldigt bra tycker jag.
Det jag dock rekommenderar förutom att pröva på dessa förslag
är pulsklocka vilket med rätt inställda värden (maxpuls och uppmätt tröskelpuls just för dig) är ett verktyg som hjälp

oki..tack för svaren...jag har funderat på att göra ett "konditionstest där man tar ett blodprov var 4:e minut(man ökar belastningen efter varje blodprov)..å ett maxpulstest...

då får jag vet vilken puls jag ska ligga på i långdistans-tröskel-m.m

jag ha

Nej, jag tror att 80% är för lågt. Min tröskelpuls ligger över 90% av maxpulsen, uppmätt i test. Detta stämmer också med min puls på tröskelintervaller, om man utgår ifrån att tröskelfarten är farten man orkar hålla i 1h. Men värdet i % är ju individuellt

Jag tycker också det låter för lågt. Jag tränar en del men är på intet sätt extremt vältränad. Min maxpuls är ca 185 och min tröskelpuls ligger på runt 170.

För lågt om du inte har en mycket låg tröskelpuls.

Om du gör ett test såsom du planerat vilket är det absolut mest optimata!
Då får du svaret på var din tröskelpuls ligger.
Du bör då strunta i vilken procent detta är, det är laktatnivån (mjölksyrenivån)

Man hör ganska tydligt på andningen också om man är över respektive under sin laktattröskel...

Precis som Andreas beskriver så brukar i alla fall jag, gå över i 2-2 andning, dvs 2 steg för inandning och 2 för utandning, då jag sprungit i tröskelfart någon km. Detta beskrivs i denna artikel:
http://www.pponline.co.uk/encyc/lactate-threshold-2-2-t-20