Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning efter längre uppehåll
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
Har haft ett uppehåll från löpningen på nästan ett år och har börjat träna igen. Tänkte höra med er om tips på att komma igång igen. Började med att springa 7km i lätt kupering (slottsskogen i Göteborg) och sprang det utan problem. Dock efter att ha

Några tankar. Startade själv springa för några år sedan efter många års uppehåll. Absolut ingen expert.

Jag tror du springer alldeles för fort! Sänk tempot, lunka i stället för att springa. Syftet med din löpning nu är inte att slå värlsrekord i hastighe

Jag hade börjat med att springa hälften. Cirka 3,5 km. För mig är 7 km rätt så mycket när man är otränad.

Kanske skulle du börja rundan med rapp gång säg 1-2 km så att du är uppvärmd. Jogga sedan någon km, gå två minuter, jogga igen osv. Känner du av smärta i knät, slå av på takten och gå en stund.

Förhoppningsvis blir det då bättre efter några gånger så at

Hej Amigo.

kör ett månad bara distans.

V1
Mån-30MIN MAX lätt
Tisda-VILA
35min lätt
VILA
40min lätt
Vila
45min lätt
-----------------
v2

Mån-35min lätt
Tisdag-vila
40min
vila
40min
vila
45min

----------
V3
Mån-40min
Tisd-35min
vila
40min
vila
45min
5

Utan tvekan för tuff start efter ett års uppehåll!

Han är redan löpare och han är bara 30 år.

Hella månaden han ska inte köra hårt det är bara lätta distanser.

Lycka till amigo.

Du kan ju ha något fel på löpsteget eller dåliga skor också om du får ont i knäna så fort. Tänk på att korta ner steget och ha ett rullande steg, aldrig sträcka ut benet och landa framför din tyngdpunkt. Försök hålla uppe stegfrekvensen, många nybörjare s

när man inte har sprungit på ett långt tid och sedan börjar man träna det är vänligt att du få ont i knät...

kör lugnt tills dina benen blir starka och sedan kan du träna som det ska..

För mig hjälpte det att precis som Gunnar sa sakta ner en aning. Jag har själv haft ont i både vrister och knän turvis och då hjälpte nya skor. För tillfället har jag ett par Asics som stöder pronation och jag bara älskar dem! Ett bra tips då man börjar