Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumOrienteringträning för 11-åring?!
You need to log in to create posts and topics.

Jag har lite börjat fundera hur man borde lägga upp ett träningsprogram för vår 11-åring. Det är så att föreningen tillhandahåller teknikträning 1-2 ggr i veckan, men man borde ju nog träna själva löpningen också!

Vad är bra träning för en växande pojke,

Jag tycker inte att en 11-åring ska följa nåt speciellt träningsprogram men han ska röra på sig mycket, dvs i princip varje dag 0,5-1t.
Låt honom prova på många olika idrotter. Det behöver inte vara i någon organiserad form utan att ni, föräldrar tar med

Jag håller med Eva om att det bästa vi kan göra är att presentera våra barn för flera olika idrotter, det ska fortfarande vara lek och roligt i elvaårsåldern hellre än _träning_. Att prägla en livsstil med spontanidrott på dem är nog det bästa.

Min elva

Håller med! Det känns som "american sports mums and dads" där föräldrar drillade barnen och inte lyssnade på om barnen tyckte att alla träningspass var roliga. Ett barn ska hålla på med den träning och rörelse som barnet tycker om. Finns ingen anledning a

Det låter precis som om vi gör rätt då! Sonen deltar i de träningar som föreningen håller. Spelar innebandy en gång i veckan med ett gäng från skolan. Rör sig med kompisarna (spelar fotboll, cyklar o dyl). Han är av den sorten som verkligen gillar att prö

Du kan kanske testa och fråga om han vill med och springa en liten runda om det är något uppehåll med någon av de andra idrotterna eller liknande. Men tjata inte om det, vill han inte vill så vill han inte. Då är det inget mer med det. Kolla gärna tiden.

har hört att man ska utveckal koordination, smidighet m.m i den åldern. Typ saker så att man känner kroppen, det ska tydligen bana vägen för hårdare träning i framtiden