Quote from Guest on 5 September 2011, 15:02Hej
Har en liten fundering ang träning för maraton.
Tränar idag ca 7 pass på 2 veckor med veckomil på ca 35km och ett långpass på ca 90-115min. förutom långpassen brukar det bli några tempopass och något vanligt distanspass. Träningsdosen funkar ganska b
Hej
Har en liten fundering ang träning för maraton.
Tränar idag ca 7 pass på 2 veckor med veckomil på ca 35km och ett långpass på ca 90-115min. förutom långpassen brukar det bli några tempopass och något vanligt distanspass. Träningsdosen funkar ganska b
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 15:12Du verkar ha ett bra upplägg och en bra startpostition (45 min på milen)
Är nog ganska säker på att du klarar det du tänkt dig redan nu, men det du troligen skulle behöva är att uppgradera är längden på långpasset. Detta är trots allt nyckeln för att kla
Du verkar ha ett bra upplägg och en bra startpostition (45 min på milen)
Är nog ganska säker på att du klarar det du tänkt dig redan nu, men det du troligen skulle behöva är att uppgradera är längden på långpasset. Detta är trots allt nyckeln för att kla
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 15:18Grattis till ditt val.
Jag gör som jag alltid gör. Rekommenderar den sajt som revolutionerat mitt löparliv: www.furman.edu/first.
Tempon och annat kan du räkna ut på www.runbayou.com/jackd.htm
Tre löppass i veckan. I övrigt tränar du det du hinner med.
Grattis till ditt val.
Jag gör som jag alltid gör. Rekommenderar den sajt som revolutionerat mitt löparliv: http://www.furman.edu/first.
Tempon och annat kan du räkna ut på http://www.runbayou.com/jackd.htm
Tre löppass i veckan. I övrigt tränar du det du hinner med.
Quote from Funbeat user on 5 September 2011, 16:16Du kommer klara dessa maror med den veckmängd du har. Själv gjorde jag Lidingö ultra 50k med 3 långpass (någonsin i benen), kanske inte med värdighet på upploppet, men ändå). Inför fjällmaran (som är mycket tyngre terräng än man tror) rekommenderar jag do
Du kommer klara dessa maror med den veckmängd du har. Själv gjorde jag Lidingö ultra 50k med 3 långpass (någonsin i benen), kanske inte med värdighet på upploppet, men ändå). Inför fjällmaran (som är mycket tyngre terräng än man tror) rekommenderar jag do
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 10:15Tack för era svar!
Funderade på en sak bara. I ex first program (3ggr/v + crosstraining) var upplägget lång, tempo och intervall. De baserade passen på tempo inte puls. Det känns som det blir lite diffust, skall förtydliga.
Låt säga att jag springer ett t
Tack för era svar!
Funderade på en sak bara. I ex first program (3ggr/v + crosstraining) var upplägget lång, tempo och intervall. De baserade passen på tempo inte puls. Det känns som det blir lite diffust, skall förtydliga.
Låt säga att jag springer ett t
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 10:27Som du redan har listat ut så är det åt helvete att springa efter givet tempo på terrängspår/stig. Skit i det och spring efter puls/känsla. Ska du ta i så tar du i. Ska du springa lugnt så springer du lugnt.
Som du redan har listat ut så är det åt helvete att springa efter givet tempo på terrängspår/stig. Skit i det och spring efter puls/känsla. Ska du ta i så tar du i. Ska du springa lugnt så springer du lugnt.
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 12:39För att man ska kunna köra ett sådant pass i terräng krävs det att man har tillräcklig erfarenhet för att känna vilken ansträngningsnivå som motsvarar måltempot på slätmark. Om det inte är kuperat hela tiden kan man ju också hålla sitt måltempo där det är
För att man ska kunna köra ett sådant pass i terräng krävs det att man har tillräcklig erfarenhet för att känna vilken ansträngningsnivå som motsvarar måltempot på slätmark. Om det inte är kuperat hela tiden kan man ju också hålla sitt måltempo där det är
Quote from Funbeat user on 6 September 2011, 13:10Det blir såklart konstigt om du tar din bästa tid på 5 km flack asfalt och bygger ditt program utifrån det och sedan tränar i terräng/kuperat.
Men om du gör "testloppen" i terräng eller på en kuperad bana så borde då ditt tempo där utgöra en bra grund f
Det blir såklart konstigt om du tar din bästa tid på 5 km flack asfalt och bygger ditt program utifrån det och sedan tränar i terräng/kuperat.
Men om du gör "testloppen" i terräng eller på en kuperad bana så borde då ditt tempo där utgöra en bra grund f