Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nu är jag väl lite tidigt ute jag vet :-), men jag ska simma halva Vansbrosimmet 2015. Klarar att simma ca 500 meter inomhus, hur fn lägger jag upp träningen för att orka tre gånger så långt i kallt vatten? (#) Tips mottages tacksamt.

hur ofta simma du nu och hur länge är varje simpass?

har du en våtdräkt eller ska du simma utan en i Vansbro?

Simmar nu ungefär ett pass på 40 minuter i veckan, har inte avslutat löpning och cykelträningen än så mer är svårt att få in just nu. Men i vinter planerar jag att ersätta löpningen med simning, tre pass i veckan ungefär. Jag tror att jag måste ha våtdräk

Simmade bröstsim 2 pass i veckan, 1000 - 1500 meter under vintern, fast verkligen inte alla veckor. Hade ingen tränare, men försökte tänka på att sträcka ut ordentligt, glida på bentagen och hålla hyfsat hög puls. Det räckte för att simma (hela) Vansbro p

Anders gjorde du Vansbro på 51min bröstsim?

Det var ju riktigt bra Anders! Tränade du bara i bassäng, eller hann du med något utomhus också?
Är lite orolig för att det ska vara väldigt skillnad på hur mycket jag orkar i tempererad bassäng mot kallt vatten.

Linda du borde börja simma ute så tidigt du kan. 1 maj, 15 maj, 1 juni kan jag inte säg, men börja med 1-2min och jobba upp till 45min

Körde väl lite utomhus, mer som utökat badande, men helt utan våtdräkt. Har träffat folk som bröstsimmat en bit under 50, utan att vara/varit tävlingsaktiva simmare. Så visst går det utmärkt om man har bra grundfysik och tränar lite. Mycket bröstsimmande

Skulle säga att skillnaden mellan bassäng o öppet vatten är lite mindre om man simmar bröst än om man frisimmar (numera kör jag frisim i heldräkt, men har inte lyckats slå min bästa bröstsimtid).

Hej! Hur mycket träning blev det innan loppet och hur gick det? Jag funderar på ett lopp eller två till sommaren nämligen. Har återupptagit frisimmet (lärt mig som vuxen ) men har inte kommit upp i några riktiga längder ännu nämligen.