Quote from Guest on 13 August 2009, 12:06Hej alla goa löpare!
Nu börjar de bli dags för mitt livs första halvmarathonlopp och jag undrar hur ni anser om träning innan?
Är det ok och ta ett litet kortare tempopass som ikväll, 2dgr innan loppet som går på lördag förmiddag?
Vissa säger att man inte
Hej alla goa löpare!
Nu börjar de bli dags för mitt livs första halvmarathonlopp och jag undrar hur ni anser om träning innan?
Är det ok och ta ett litet kortare tempopass som ikväll, 2dgr innan loppet som går på lördag förmiddag?
Vissa säger att man inte
Quote from Funbeat user on 13 August 2009, 12:16Att vila hela veckan tror jag inte alls på. Gärna ett kort lite "halvsnabbt" pass idag.
Men det kan vara bra med en vilodag innan loppet speciellt om man inte ligger på så stor veckodistans. Så att benen är pigga när det är dags. 🙂
Att vila hela veckan tror jag inte alls på. Gärna ett kort lite "halvsnabbt" pass idag.
Men det kan vara bra med en vilodag innan loppet speciellt om man inte ligger på så stor veckodistans. Så att benen är pigga när det är dags. 🙂
Quote from Funbeat user on 13 August 2009, 12:22Min högst personliga erfarenhet är att jag bör vila så mycket som möjligt sista veckan. Däremot kör jag ibland lite gymnastik på 10-15 minuter, mest för att jag blir stel i rygg och annat om jag är still för många dagar.
Många blir dock rastlösa av att s
Min högst personliga erfarenhet är att jag bör vila så mycket som möjligt sista veckan. Däremot kör jag ibland lite gymnastik på 10-15 minuter, mest för att jag blir stel i rygg och annat om jag är still för många dagar.
Många blir dock rastlösa av att s
Quote from Andreas Rickman on 13 August 2009, 12:30Ett lugnt joggingpass eller en rask promenad ett par dagar innan ett lopp brukar jag själv praktisera , bara för att hålla igång benen. Lycka till med loppet 🙂
Ett lugnt joggingpass eller en rask promenad ett par dagar innan ett lopp brukar jag själv praktisera , bara för att hålla igång benen. Lycka till med loppet 🙂
Quote from ellen olsson on 13 August 2009, 12:45Minska volym, inte intensitet. Hur mycket som är optimalt för dig får du experimentera fram själv.
Minska volym, inte intensitet. Hur mycket som är optimalt för dig får du experimentera fram själv.
Quote from Funbeat user on 13 August 2009, 12:49Håller med Fredrik. Men baserat på min erfarenhet från mig själv så var flera dagars vila bra förr, då jag tränade mindre och var yngre. Idag blir jag bara seg om jag tar mer än en vilodag.
Håller med Fredrik. Men baserat på min erfarenhet från mig själv så var flera dagars vila bra förr, då jag tränade mindre och var yngre. Idag blir jag bara seg om jag tar mer än en vilodag.
Quote from Funbeat user on 13 August 2009, 12:50Drar ner mängden ganska mycket dagarna innan, och bara jogging: On 1h, To: 45 min, Fr: 30 min, Lö: ingen träning innan loppet, allt för att återställa glykogenlagren (krävs ett par dagar om man tränar hyfsat hårt). Så: 100%->75%->50% under tre dagar innan
Drar ner mängden ganska mycket dagarna innan, och bara jogging: On 1h, To: 45 min, Fr: 30 min, Lö: ingen träning innan loppet, allt för att återställa glykogenlagren (krävs ett par dagar om man tränar hyfsat hårt). Så: 100%->75%->50% under tre dagar innan
Quote from Funbeat user on 13 August 2009, 13:07Jag sprang i 2,5h i måndags det är vad jag tränat denna veckan. Så jag borde alltså tex ta en 5k idag?
Känner också att jag nog stelnar till för mycket annars...Tack för tipsen.
Jag sprang i 2,5h i måndags det är vad jag tränat denna veckan. Så jag borde alltså tex ta en 5k idag?
Känner också att jag nog stelnar till för mycket annars...
Tack för tipsen.
Quote from Funbeat user on 13 August 2009, 18:55Jag ska springa Midnattsloppet på lördag kväll och så här har min vecka sett ut träningsmässigt:
Jag körde ett backträningspass i måndags kväll (3,6km med två backar fullt i klass med kyrkbacken upp mot Sofia!), har min trappträning gratis (eller snarare,
Jag ska springa Midnattsloppet på lördag kväll och så här har min vecka sett ut träningsmässigt:
Jag körde ett backträningspass i måndags kväll (3,6km med två backar fullt i klass med kyrkbacken upp mot Sofia!), har min trappträning gratis (eller snarare,
Quote from Funbeat user on 14 August 2009, 09:02En triathlontränares åsikter om träning innan tävling:
http://www.trainingbible.com/joesblog/2009/08/peaking.html
http://www.trainingbible.com/joesblog/2009/08/more-on-peaking.html
En triathlontränares åsikter om träning innan tävling:
http://www.trainingbible.com/joesblog/2009/08/peaking.html
http://www.trainingbible.com/joesblog/2009/08/more-on-peaking.html