Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTräning på cykel och gym
You need to log in to create posts and topics.

Jag vill bli bättre på cykling. Började motionera förra sommaren på enväxlad och fortsätter denna säsong på en ny racer. Men det känns rätt mesigt att bara köra på dom enklaste växlarna med snitt runt 23–25 km/h (hade ju 26–27 dessutom när jag ställde in

Frågan är vad du menar med snabb? Som nybörjare är det viktigt att helt enkelt cykla mycket för att vänja sig med belastningen, dom första 40% kommer av motoriska förbättringer, ibörjan är det inte maxmuskelstyrkan som avgör.
Men varva längre distanspass

Jag tränar väl främst för att jag vill gå ner i vikt. Jag har funnit att cykling är det roligaste sättet att göra det på. Så med att blanda in styrketräning så menar jag kanske inte att jag har som mål att bli Gustav Larsson. Mer att kanske skaffa fler t

Cykelspecifik styrka tränas närmast uteslutande på cykeln.

Håller på med styrkelyft och från det har jag fått en bra grundstyrka och muskelmassa. Hjälper till i spurtena och korta högbelastade ansträngningar, men uthålligheten kommer helt och hållet från cyklingen.

Spinning hela vintern gav grunden till min cyk

Hade du sedan lagt tiden på vägarna istället för att stå på gymmet och vänta, så hade du haft både bättre uthållighet o styrka.

Det är bra att kombinera. Men gympasset blir på överkroppen under dagarna jag behöver vila från cyklingen. Benträningen räcker från cyklingen.

Av vilken anledning skulle vara bra att kombinera om du inte är sprinter på bana?
Du kan lägga en kvart om dagen på en pilatesboll och träna cykel resten av tiden så blir du både uthålligare och starkare.

Badbollar håller jag inte på med! Vill ha riktiga vikter...

Jag har haft ont i ryggen tidigare och gymträning är förebyggande för att jag inte ska ha ont. Har jag uppehåll så börjar smärtan. Cykling är en ny utmaning för mig i år, men sittställningen ha

Tydligen har du aldrig testat "badboll" eller så har du gjort fel. Är definitivt inget proffs vad gäller cykling, långt ifrån, men jag tror på David. Kan man använda sin egen kroppstyngd för att träna, vilket man kan, så är det att föredra. Totalt menings