Quote from Guest on 28 November 2013, 09:15Tjena!
Jag tänkte be om lite tips och synpunkter på mitt kommande upplägg. Jag har precis sprungit milen för första gången någonsin(!), och gjorde det på precis över 57 minuter. Mitt mål är att springa 12 km på 60 minuter i slutet av april på Ystad Terrä
Tjena!
Jag tänkte be om lite tips och synpunkter på mitt kommande upplägg. Jag har precis sprungit milen för första gången någonsin(!), och gjorde det på precis över 57 minuter. Mitt mål är att springa 12 km på 60 minuter i slutet av april på Ystad Terrä
Quote from Funbeat user on 28 November 2013, 09:25För att klara 12 km på 60 minuter behöver du inte hastighet främst, du behöver syreupptagningsförmåga. Skippa dina intervallplaner och lägg in ett LSD-pass istället.
För att klara 12 km på 60 minuter behöver du inte hastighet främst, du behöver syreupptagningsförmåga. Skippa dina intervallplaner och lägg in ett LSD-pass istället.
Quote from Funbeat user on 28 November 2013, 09:27LSD = Long slow distance?
Vad tycker du skulle vara en lämplig sträcka att köra då?
Du tycker att dag 1 och 3 ser bra ut, men att lägga in ett till långpass istället för dag 2?
__
Fredrik
LSD = Long slow distance?
Vad tycker du skulle vara en lämplig sträcka att köra då?
Du tycker att dag 1 och 3 ser bra ut, men att lägga in ett till långpass istället för dag 2?
__
Fredrik
Quote from Funbeat user on 28 November 2013, 09:42Long Steady Distans .. träna på att hålla samma fart och se hur kroppen reagerar. Skillnaden från din korta 5-km pass dag 1 där du springer medvetet för fort och långpasset dag 3 där antal kilometer är det viktiga och inte att det nödvändigtvis är samma f
Long Steady Distans .. träna på att hålla samma fart och se hur kroppen reagerar. Skillnaden från din korta 5-km pass dag 1 där du springer medvetet för fort och långpasset dag 3 där antal kilometer är det viktiga och inte att det nödvändigtvis är samma f
Quote from Funbeat user on 28 November 2013, 09:59Ok, tack för tipset!
__
Fredrik
Ok, tack för tipset!
__
Fredrik
Quote from Funbeat user on 29 November 2013, 07:32Eftersom du har som mål att hålla 5 min/km i 12 km, tror jag på din ursprungliga plan. Bra att träna överfart - vilket ger en bättre löpteknik (om du fokuserar på den under intervallerna). Den kommer du ha nytta av även i lägre fart.
Det finns många vari
Eftersom du har som mål att hålla 5 min/km i 12 km, tror jag på din ursprungliga plan. Bra att träna överfart - vilket ger en bättre löpteknik (om du fokuserar på den under intervallerna). Den kommer du ha nytta av även i lägre fart.
Det finns många vari
Quote from Elias Engqvist on 29 November 2013, 08:00Jag håller nog mer med Lars.
Jag skulle på 3 träningstillfällen lägga upp det så här:
1. Långpass, 12km. För att vänja dig vid sträckan. Spring ordentligt långsamt!
2. Snabbdistans. Spring tex 4km i 5min/km öka distansen lite vartefter veckorna går.
3.
Jag håller nog mer med Lars.
Jag skulle på 3 träningstillfällen lägga upp det så här:
1. Långpass, 12km. För att vänja dig vid sträckan. Spring ordentligt långsamt!
2. Snabbdistans. Spring tex 4km i 5min/km öka distansen lite vartefter veckorna går.
3.
Quote from Funbeat user on 29 November 2013, 08:24Tack för era synpunkter. Ja, jag tänkte mig nog inga sprintintervaller, även om jag förstår att 200 metersintervallerna kan tolkas så. Men även där tänkte jag mig att köra samma tempo som i 1 km-intervallerna. Skillnaden blir att det blir några (många) fl
Tack för era synpunkter. Ja, jag tänkte mig nog inga sprintintervaller, även om jag förstår att 200 metersintervallerna kan tolkas så. Men även där tänkte jag mig att köra samma tempo som i 1 km-intervallerna. Skillnaden blir att det blir några (många) fl
Quote from Funbeat user on 29 November 2013, 18:13Dag 1: 10K med en 3-4K mittsektion av intervaller.
Dag 2: Tempo 12K.
Dag 3: Långpass ökande till 16K.
Dag 1: 10K med en 3-4K mittsektion av intervaller.
Dag 2: Tempo 12K.
Dag 3: Långpass ökande till 16K.