Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Jag har precis börjat med löpning (april) men sedan ca 4veckor tillbaks börjat med lite hårdare och målinriktad träning för att bli snabbare.Jag har tränat i någon form hela livet även löpning någon gång i veckan ibland.
Jag har tänkt mig att delta i

För tuffa pass! Du kommer skada dig ganska snart!

På vilket vis för hårt? För mycket snabba löpningar eller?

Såg i din profil att vi hade en hel del gemensamt. Aktieintresse och jag har 2 döttrar 16 och 19 år men även en grabb på 12.

mvh

Iofs beroende på vad 1000m intervallerna syftar till men det brukar ju vara syraträning och då bör du ha kortare vila. 1 minut bör räcka.

Ha tålamod och fokusera på att det ska vara kul. Se på helheten och fastna inte i småsaker.

Som någon innan antydde så tror även jag att du kan sakta ner lite. Veckor likt din plan kan du kanske börja med i vår när du har en god grund att stå på. Fokuse

Jag kallar inte dig för nybörjare som spelade fotboll förra året. Men om man sammanfattar tipsen här på funbeat kommer tipset vara att du bör spring lugnare i början, troligen lite mer längd än intervaller för att bygga upp din kropp. Detta under en perio

Hej igen!

Tror du kan skippa intervaller helt tills fram på vårkanten, typ mars/april. Kör nu enbart ett snabbare pass i veckan f ö blanda långt och långsamt(LSD) och halvlångt typ 10-12 km. Kör trappstegsveckor dvs att du vecka 1 kör ca 3 mil, vecka 2

Tack för synpunkterna verkar gemensamt från alla att det är för hårt i alla fall,men som gammal fotbollspelare är jag van med intervallträning. Jag kommer nog att pröva detta schema ett tag till i höst men vara uppmärksam på hur kroppen reagerar. Just nu

Kör på med ditt program, tycker det ser vettigt ut. Styrketräningen ser jag inte som nödvändig, kanske kan vara bättre att byta den mot löp-styrke-övningar istället?
Jag har själv satt upp en liknande målsättning fast lite mer blygsam. Milen under 45 minu

Spännande Anders!

Har kört nu ganska tufft under våren och sommaren under detta år. Började springa förra året och då menar jag verkligen att springa börja springa. Har gått ned 44 kg, så jag kunde inte springa förut. Men nu gör jag milen på runt 42 jag