Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningträningsupplägg för "äldre"
You need to log in to create posts and topics.

De flesta inlägg och kommentarer här på FunBeat är ifrån. och kanske riktar sig till
åldersgruppen 20-40 år (inga synpunkter på detta).

Jag själv som nyligen fyllde 50 ser sällan/aldrig träningstips/råd för "äldre" löpare.
Eller är det bara för oss äldre

Hans, vad får dig att tro att löpningsträingen skulle skilja sig om man är äldre? Det är fortfarande samma typ av träning du ska göra... Milen på 57 min är inte dåligt. Träna upp distansen så att du kan hålla det tempot i två timmar så är du framme. Vill

Jag tror att samma regel gäller ung som gammal. Använd inte bara scheman för löpning (eller vad man nu vill träna) rakt av. Det viktigaste är att känna efter! Man måste lyssna på kroppen och reagera tidigt om någonting känns fel!

Jag tror att jag läst i Runners tidningen att med ökad ålder ökar återhämtningstiden mellan träningarna samt att resultaten kanske inte kommer så fort,så unna dig vilodagar!

Upplever inga större problem med "flåset" utan det är farten i bena som inte hänger med.
Funderar på om det är värt att byta teknik från häl-isättning till framfots-isättning, dels för att minska skaderisken samt kanske detta ger bättre rörelsemönster/far

Jag är inte en "äldre människa" men jag tänkte locka folk till den här gruppen:
http://www.funbeat.se/life/groups/overview.asp?GroupID=967

Den går ut på att ge tips om varandras träningsupplägg typ... - Alla åldrar! 🙂

inte springa med hälisätning, det är att gå.
kraften går uppåt istället för framåt.
bra idé att byta.

som redan sagts så behöver man längre tid för återhämntning ju äldre man blir.
lyssna på kroppen och ät vettigt