Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Jag undrar hur man bör fördela 3-4pass/ vecka på resp gren och vilka distanser som är lämpliga.

Jag startade med löpning för 3år sedan. Då jag sprang som mest 3.5-4mil/ vecka (på 3pass). Har sprungit halvmaran 2ggr. Inte på några lysande tider, men

Tjena.

Fick detta upplägg i våras.

Mån Spin intervall intensivt + 10-15 min löp (ev. styrka också)
Tis Simning
Ons Core+ löpintervall
tor danceaerobics (ev spin) (Ja, jag går på danceaerobics fastän jag är kille) 🙂
fre Styrka + 1

Om jag kör 60min löpning+ 30min spinning alt vise versa, är det för "snällt"? Jag behöver träna uthålligheten i kombination.
Är det någon gång som du tränar de 3 grenarna i ett pass?

Finns många killar som är bättre på Aerobics än tjejer 🙂
Jag fixar me

Nu under sommaren tränar vi tri-specifik träning varje onsdag.
Den består mest av träning på att växla samt att vänja kroppen på bytet mellan sim/cykel/löp.
Ibland kör vi hela tri-serier, ibland sim-löp-sim-löp*2 samt även olika teknik grejjor. Vi har trä

Här får du lite tips av triathleten Joachim Willén.

http://www.funbeat.se/programs/show.aspx?TrainingProgramID=1032

Du kan även kolla om det finns någon triathlonklubb i närheten. Där hittar du säkert likasinnade som delarmed sig av goda råd och träningsprogram. Dessutom kan du hitta gemensamma träningstillfällen.

Är det ngn skillnad om man kör löpningen först och sedan cyklingen eller tvärt om?
Jag har ett gym som även har bassäng. Svårigheten blir att göra det i "rätt ordning".
Simtränar man med våtdräkt även i bassäng?

För min del, som är nybörjare, gör det mi

Testa och se vad som känns bra för dig. Under höst/vinter brukar jag sällan köra sk Brick pass (cykel/löpning efter vart annat). Ägna denna perioden istället åt att köra lite längre uthållighetspass av resp gren. Sedan kan man på vårkanten börja köra lite

Kolla på http://www.spiftriathlon.com Under träning hittar du en hel del matnyttigt.

Tack, Leif, den länken var användbar. Skall börja träna ngt Brick pass/ vecka nu i höst/ vinter för att känna på kobinationen. Simningen är jag verkligen bara nybörjare i, så det dröjer nog ngra år inna jag vågar ge mej på en tävling 😀

12