Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTröskelintervaller?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur många och hur långa ska man köra på ett pass? Och hur mycket vila mellan varje?

Kan tillägga att det är det här jag tränar för: http://www.sportingtours.co.uk/touring/grenoble_ventoux.html

Om du med tröskelintervaller menar mjölkyratröskeln så kan du köra minimum tio minuter upp till ca 40 minuter.
Exempelvis
4*10, 3*15, 2*20, 1* 40

Oavsett vilket du väljer så ska vilan vara minimal i just tröskelintervaller. En halv minuter kanske lite ti

> Oavsett vilket du väljer så ska vilan vara minimal i just tröskelintervaller. En halv minuter kanske lite till.

Que? Vad är syftet med dina tröskelintervaller? Jag kan inte påminna mig att jag sett någon rekommendera att vilan ska vara kortare än 1/4 a

Jag började min vinterträning med 6*8 min intervaller, 1min vila
sedan kortade ner de till jag slutligen hamnade på 70/20 (fast flera intervaller)

Fredrik.
Det finns många som hävdar att intervallerna är onödiga för tröskelträning. Det är tiden du kan uppehålla dig vid tröskeln som räknas. Således är ett 40 minuters intervall och ingenting mer förmodligen det bästa. Kanske en timme om du är stark,

Idag har jag varit ute och testat.

jag körde 4x10 min. Under intervallerna låg jag mellan 86-92 % tror jag. Låg mellan 168-180cbpm. Jag vet inte exakt vilken maxpuls jag har. Jag räknar med att den ligger runt 195. Kanske lite lägre. Jag fyller 30 i år.

> Det är tiden du kan uppehålla dig vid tröskeln som räknas.

Den aspekten adresseras med längden på intervallerna. Vilan är till för att man ska orka, ffa. mentalt, fullfölja intervallerna med rätt intensitet. Tiden det tar att komma upp till tröskelpul

> Jag var trött efteråt, men inte dödstrött. Jag kunde hålla samma hastighet all fyra intervallerna.

Det låter bra. Att du kunde hålla samma fart samma intervaller är bra. Troligen kan du köra en aning hårdare men om man inte vet exakt var tröskeln ligg

Fredrik. Att ligg apå tröskelpuls är inte samma sak som att ligga på laktattröskeln. Pulsen kommer du upp fortare i om du vill. Men laktattröskeln kommer du inte upp till förrän du bränt upp den lagrade ATPn. Ifrån utvilat tillstånd tar det ungefär tre m

En annan sak som var intressant när jag testade intervaller var att min snitthastighet låg på 27 km/h och det är exakt vad jag brukar ligga på när jag kör en "normalrunda". Jag kör alltså en runda på tre mil lika fort nära jag kör intervaller och bara rul

12