Quote from Guest on 13 April 2010, 12:52Hur många % av maxpulsen brukar vanligtvis tröskelpulsen ligga på hos de som är relativt vältränade?? Förstår att det skiljer sig väldigt mycket från person till person men rent generellt? 80-90%??
Hur många % av maxpulsen brukar vanligtvis tröskelpulsen ligga på hos de som är relativt vältränade?? Förstår att det skiljer sig väldigt mycket från person till person men rent generellt? 80-90%??
Quote from Funbeat user on 13 April 2010, 13:02Vi är några på forumet som testas oss hos Aktivitus.
Kollade statistiken från våra tester och vi ligger mellan 89-93%. Alla relativt vältränade, typ elitmotionärer. Generellt sätt så närmar sig tröskelpulsen (en nivå som man kan hålla om man kör ungefär e
Vi är några på forumet som testas oss hos Aktivitus.
Kollade statistiken från våra tester och vi ligger mellan 89-93%. Alla relativt vältränade, typ elitmotionärer. Generellt sätt så närmar sig tröskelpulsen (en nivå som man kan hålla om man kör ungefär e
Quote from Robert Johansson on 27 April 2010, 23:09Du kan ju köra 16km tempo, ta snittpulsen och dela med 1,05.
Taget från Ned Overends bok, Mounainbike like a Champion (dela med 1.05 kommer iofs från Joe Friels)Han menar att det flestas tröskel ligger på 15-18 slag under maxpuls.
Vill man veta exakt s
Du kan ju köra 16km tempo, ta snittpulsen och dela med 1,05.
Taget från Ned Overends bok, Mounainbike like a Champion (dela med 1.05 kommer iofs från Joe Friels)
Han menar att det flestas tröskel ligger på 15-18 slag under maxpuls.
Vill man veta exakt s
Quote from Funbeat user on 28 April 2010, 17:26Känns inte rimligt att man kan snitta 105% av sin tröskelpuls i ca 20-30 minuter.
Känns inte rimligt att man kan snitta 105% av sin tröskelpuls i ca 20-30 minuter.
Quote from ellen olsson on 28 April 2010, 17:28Testet är en approximation och man gör det ganska välgrundade antagandet att man inte kommer att ligga riktigt på sin tröskelpuls.
M.a.o. så ska man multiplicera med 1,05.
Testet är en approximation och man gör det ganska välgrundade antagandet att man inte kommer att ligga riktigt på sin tröskelpuls.
M.a.o. så ska man multiplicera med 1,05.
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 00:32Menar du då inte att man ska DELA med 1,05?
Menar du då inte att man ska DELA med 1,05?
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 17:33Hmm.. En kompis som bla tävlar lite Tempo (strax över 40 minuter) ligger definitivt över sin tröskel på denna tid (när allt fungerar som det ska). Stämmer också med både hans o min (motionär) erfarenhet att utvilade o laddade (hmm och en hel del motiverad
Hmm.. En kompis som bla tävlar lite Tempo (strax över 40 minuter) ligger definitivt över sin tröskel på denna tid (när allt fungerar som det ska). Stämmer också med både hans o min (motionär) erfarenhet att utvilade o laddade (hmm och en hel del motiverad
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 19:16Med den formeln skulle jag snitta 4 slag under maxpuls i över 20 minuter så det stämmer inte på mig i alla fall.
Med den formeln skulle jag snitta 4 slag under maxpuls i över 20 minuter så det stämmer inte på mig i alla fall.
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 19:23Det kanske finns olika definitioner av tröskelpuls?
Om man menar pulsen vid den nivån som kroppen kan hålla mjölksyran i balans så är det inte rimilgt att man kan ligga 5% över den i 20 minuter.
Och i många fall (t.ex. mitt) så är 105% av tröskel så nära
Det kanske finns olika definitioner av tröskelpuls?
Om man menar pulsen vid den nivån som kroppen kan hålla mjölksyran i balans så är det inte rimilgt att man kan ligga 5% över den i 20 minuter.
Och i många fall (t.ex. mitt) så är 105% av tröskel så nära
Quote from Funbeat user on 1 May 2010, 20:36Mr Friel rekommenderar att köra 1 timme allt vad man kan, ta bort första och sista 10 minuterna och räkna ut snittpuls på övriga 40 minuter för att så få fram tröskeln. Vet inte om detta är bättre eller sämre, men åtminstone ett alternativ...
Mvh Janne
Mr Friel rekommenderar att köra 1 timme allt vad man kan, ta bort första och sista 10 minuterna och räkna ut snittpuls på övriga 40 minuter för att så få fram tröskeln. Vet inte om detta är bättre eller sämre, men åtminstone ett alternativ...
Mvh Janne