Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTrail running
You need to log in to create posts and topics.

12

En kort och enkel fråga bara..

Är amerikanernas trail running detsamma som vår terränglöpning?

Det kan man grovt säga, ja. Åtminstone är det den översättning som föreslås här på FunBeat. Vill man komma åt en skillnad mellan träningsformerna så kan man säga att traillöpning VERKLIGEN är terräng, medan terränglöpning kan innefatta allt som du inte

Tack Anders för ett klockrent svar! Var lite nåt liknande den skillnaden jag var ute efter men inte hittade någon definition på. Har bara tyckt att trailrunning låtit mer löparromantiskt på nåt sätt än terränglöpning.

Bra fråga! Jag ska springa ÖM i "Terräng" imorgon och den lär gå på ett elljusspår. LL = kuperad terräng o.s.v.

Nästa steg (på svenska) blir kanske "stig" (=trail?) och sen har vi kuperat, obanat m.fl. bland ett otal olika reggningsalternativ här på FB.

det är inte min mening att märka ord, men jag blev just förvirrad.
Kuperad, är det en beskrivning på relativt oländig terräng?
Jag tänker att vilket spår som helst, utom löparbana då kanske, kan vara kuperat.
Kuperat i motsats till flack då, alltså.
Är

Kuperat = stora höjdskillnader & backigt. Terräng, stig, asfalt & obanat kan samtidigt vara backigt...

Därav är AB:s variant det enda som håller i längden.

tack, då är jag med 🙂

Jag skulle nog inte gå så långt som att säga att det måste vara stora höjdskillnader för att det ska vara kuperat. Att det däremot ska vara backigt kan jag hålla med om.

Löpning som löpning...;)
Jag har alltid sprungit i skogen på stig eller eljusspår och kallat det för löpning...
Det har gått lite inflation på FB med olika alternativ på träning...(H)

Vill bara inflika en liten sak - och därigenom på ett sätt hålla med några av de ovanstående inläggen. För att något skall vara "trail" så krävs det inte att det skall(!) vara kuperat. Om du springer ("som en gris") över en vidsträckt platt myr, så, jo,

12