Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykeltrainer,, hur tillförlitliga är v …
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej
jag har en maxi elit trainer (3000 kr klassen ny) så det är ingen rusta-cykel, min fråga är hurtillförlitliga är värden egentligen..

igår cyklade jag i 80 min, 40 km, ca 33 km/h runt 85-90 rpm
på 80 min brännde jag 1044 kcal (det låter rätt mycket)

Kadens kan du lita på. Resten är mer tveksamt (och ointressant). Jag bryr mig bara om kadensen och den "relativa effekten".

Hej Bob Rock.

"jag har en maxi elit trainer (3000 kr klassen ny) så det är ingen rusta-cykel, min fråga är hurtillförlitliga är värden egentligen."

Enligt mig kan du lita på allt som trainern anger. Dock kan jag ställa mig lite tveksam till Kcal förbru

Hastighet på en trainer kan ju aldrig vara intressant som ett absolut mått, det är endast intressant att jämföra mellan pass.

Om vi bortser från att trainern inte kan veta exakt hur ineffektiv den aktuella cyklisten är (20-25% sådär) så bör ju kcal-måtte

Hej Erik.

"Hastighet på en trainer kan ju aldrig vara intressant som ett absolut mått"

Det beror på vilken trainer du har. Min trainer tex. Den justerar automatiskt ett av motstånden så att det motsvarar det vindmotstånd som du har vid den hastigheten n

P.:
Om man kör mot andra, så visst, men det är ju samma som att jämföra med sig själv mellan passen.
Att du kan justera din trainer så att den ger ett motstånd motsvarande "riktigt hastighet" betyder inte att det är ett värde du kan lita på. Det kommer ju

Ojj vad måga svar redan, man tackar man tackar!!

svar till P
det står en ruta om anger rpm vid aktuell fart
samma ruta växlar mellan rpm och hastighet i k/h

är det nån som känner till drycken (pulver) Heart of lion tillverkad av San Fierce, jag fick ett

Hur många kalorier du bränner beror ju på hur biomekaniskt effektiv du är som cyklist, och det kan nog ingen trainer i världen veta ...

Hej Erik

"Att du kan justera din trainer så att den ger ett motstånd motsvarande "riktigt hastighet" betyder inte att det är ett värde du kan lita på. "

Nej det är inte jag som justerar det. Det är trainern själv som gör det automatiskt. Inget jag själv

Hej Bob.

"svar till P
det står en ruta om anger rpm vid aktuell fart
samma ruta växlar mellan rpm och hastighet i k/h"

Men hur vet trainern vilken "utväxling" du kör med?
Det är viss skillnad i kadensen att köra i 30Km/h med 50/12 eller 53/11.

"jag mås

12