Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrampteknik
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Har börjat cykla med cykelskor och förstått att man ska ha en speciell teknink. Än så länge märker jag bara störst skillnad i uppförsbackar..men hört att man ska få ett "rundtramp". Då är min fråga hur?

Tack på förhand

Jag är dålig på att köra rundtramp, brukar tänka på följande sätt när jag ska öva det:

- Tänk dig att du vill skrapa av något som fastnat under sulan, fokusera, sitt avspänt på cykeln.
- Kör bara med ena foten "iklickad" ibland och trampa runt utan döda

Bra råd, jag läser och tar in också :).
Japp hög kadens hjälper.. och motlut! jag är dålig på rundtramp med.. men när jag lyckas göra det, vet jag det på att det är j*ligt jobbigt åt hela benet men att det i gengäld blir bra drag på cykeln 🙂

Jag är inte heller så bra på rundtramp men får till det ibland och då får jag upp farten mer, övar och övar, tar ju rejält på baksida lår.

spinning funkar bra för att öva upp trampet för min del, när jag sitter ned på spinningcykeln, går inget vidare nä

En växel hela vintern kompletteras med fixed när det står + på termometern.

"Än så länge märker jag bara störst skillnad i uppförsbackar"

Du känner rundtramp i motlut och i fartryck, därför att det är där du har mest nytta av det. När det går lätt, används inte rundramp i någon större utsträckning, därför att det inte behövs, dä

Tack för alla bra tips. Nu ska jag ut och öva 🙂

Ett tips jag fick för att hitta rundtrampet var att låtsas som att vevaxeln inte var fäst i cykeln och att försöka hålla den på sin plats medelst en jämn belastning från bägge benen i hela varvet.

Inte helt fel att köra som en tramptekniksövning.

Den tyckte jag lät bra Per! Försöker oxå lära mig en bättre teknik nu när jag investerat i nya skor+pedaler men det går ju så himla fort att trampa att det är svårt att tänka på tre olika delmoment ner-bak-upp när kadensen är 80-90! Ska prova ditt tips nä

Bra teknikövning Per. Testade i morse och det kändes som jag fick till rundtrampet på rätt sätt lite då och då 🙂

12