Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Som svensk är man van vid att alla startande överlever alla lopp (med undantag för enstaka hjärtproblem).
På långa bergslopp nere i Europa går det inte alltid så väl. Bra utrustning kan vara mycket värdefullt.

Anledningen till att jag är lite frågande är för att jag ska köra Maratón-klassen och inte räknar med att behöva vara ute över natten! 🙂

Vet ni om det finns prylar i utrustningslistan att köpa på plats? Jag tänker exempelvis på baklampan och värmefilten

Det är en räddningsfilt du skall ha, typ en aluminiumfilt som väger 50 gram.
Kostar typ 30:-. Sök på nätet. Kommer inte ihåg var jag köpt min.
Behövs verkligen lampor och räddningsfilt, enligt organisatören, om du kör marathonklassen på dagen?

Min första tanke var också att listan verkar overkill för "bara ett marathon".

Men med 4000 höjdmeter i hemsk terräng kan det nog vara befogat med utrustningskrav som normalt bara finns på betydligt längre lopp.

Jonas: Japp, kraven är tydliga. Det här s

Räddningsfilt/aluminiumfilt:
http://www.medistore.se/cederroth-raddningsfilt-med-varmereflekterande-aluminiumsida-p-1792-c-438.aspx

Jo. Jag håller med. I marathonklassen vill man verkligen inte vara i situationen att man är ute när det är mörkt. Då har man varit ute i 8 timmar. Puh. Förra året var det drygt 30 pers som hamnade i den situationen.

Filten är väl dock bra om man haverera

Stort tack för alla välinformerade svar!

Hur hade ni det i bergen?

Vårt broderland i väster fick en fjärdeplats på 83km: Eirik Haugsnes gick under nio timmar.

Fast Emelie Forsberg tog förstaplatsen på marathondistansen!