Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrasig pedal
You need to log in to create posts and topics.

Jag hjälper till att laga pedaler på spinningcyklar på ett gym. Häromdagen gick en pedal av inne vid gängan man skruvar fast i vevarmen. Det är ju ca 15mm tjockt. Pedalen var drygt 2 år gammal. Jag hörde mig för med leverantören om det inte måste vara mat

Det har inte hänt mig (ännu. Ta i trä!)
Men jag har cyklat i lopp där både pedalaxlar och/eller vevarmar har gått av hos andra cyklister.
Men bara ngt enstaka fall så det INTE vanligt.

Har aldrig hör det, kan säkert ha förekommit, och då är det materialfel. Så påståendet "normal förslitning" är helt felaktigt, han borde skämmas.

Tror inte ens bland de tuffaste banåkarna(typ Sir Chris Hoy) att det är vanligt att trampan går sönder på de

Jag vet att gymmet jag går på hade stora problem för några år sedan med samma sak. Flera cyklar där pedalerna eller vevarm havererade. Orsaken visade sig vara att cyklarna stod stumt mot golvet och när man monterade större och mjukare gummifötter försvann

Intressant Lasse, låter troligt att det kan spela in, blir ju liksom en knyck då.
Det är väl därför man inte hört det på vanliga cyklar med däck.

Det var en spännande teori Lasse. Det finns gummifötter på dessa cyklar men dom är nog uttjänta. Ska byta dom. Det är ju läskigt när man tar i och något sådant händer. Optimalt läskigt om det skulle hända ute när man tar i som bäst.