Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTrasig vadmuskel?
You need to log in to create posts and topics.

Igår när jag, efter ca 15 minuters jogging, skulle springa lite snabbt uppför en backe i skogen, så small det till i vänster vad. Jag både hörde (trots lurar i öronen) och kände hur nånting brast i vaden. Första tanken var hälsenan, men efter samtal med s

Verkar vara en muskelbristning (har själv råkat ut för såna i olika grad). Läker av sig själv men tar ett par veckor att komma tillbaka från beroende på hur omfattande den är. Man kan kyla för att minska smärta och använda tryckförband i början för att st

Jag tycker du ska gå iväg till läkaren iaf så att de får titta på det. Är det senor och nerver inblandade så kan det gå illa om du inte får rätt behandling. En kompis har erfarenhet av det och det är inte roligt kan jag lova.

Glöm ipren och liknande, hjälper ju knappast i längden. Försök sök upp kinesiolog, naparapat, akupunktör eller liknanade för snabbast hjälp. Hos läkaren får du nog tyvärr inte något annat svar än att äta ipren.

Man kan få en remiss.

Du kan få en remiss från sjukgymnasten också. Det går ofta snabbare.

Det låter som att du har fått ett sk "tennis-leg", en bristning i övergången mellan muskel och sena i den inre ytliga muskelbuken.

Innan du får tid hos en terapeut (se till så att denne har tillräcklig idrottsmedicinsk utbildning) har jag några tips:

Be

Tack så väldigt mycket för era svar! Eftersom jag känner en stadig förbättring så ligger jag lite lågt med läkarhjälp (jag är INTE rädd för farbror doktorn, tycker bara att jag inte ska uppta deras viktiga tid med mina små problem, skulle nog vara halvdöd