Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTre veckor kvar till Tjejmilen
You need to log in to create posts and topics.

Måndagen efter midsommar gav jag mig ut på min första löprunda på 20 år (!). Om tre veckor ska jag springa Tjejmilen och min ambition är att komma runt på ca 60 min.
Status nu är att jag klara 8 km på 50 min och kör 3-4 löppass i veckan.

Hur ska jag läg

Hej
Skall oxå springa tjejmilen ....Har du gjort det förrut?Har inga tips Eftersom mitt mål är att ta mig runt oavsett tid,har inte sprungit så mycket förrut.
Om du sprungit förr....vet du...är det på asvalt hela loppet eller?

Tolkar din fråga som "hur ska jag träna för att komma under 60 min om 3 veckor?" Och stämmer det är mitt råd; ta det lugnt med förväntningarna, fortsätt träna dina pass och var nöjd med den tid du presterar!

Om du pressar dig nu för att du bara _ska_ ner

Jag tycker du ska fortsätta precis som nu och inte ändra på upplägget eller trappa upp för mycket. Möjligtvis att du kan öka ett av dina pass något i distans så att du springer lite längre än milen ett par gånger innan loppet. Du har tränat så kort tid så

Om du klarar 8 km på 50 min så har du i alla fall grundkondition. Då kan det vara värt att träna fart. Det gör man med intervaller. Kör t.ex. backlöpning eller 400-hundringar (400m rusch varvat med 400 långsam jogg x 5). Givetvis efter ordentlig uppvärmni