Quote from Guest on 22 April 2008, 19:47Jag har börjat cykelträna inför VR (sent skall syndaren vakna, jag vet) och gör detta på en trekkingbike (Crescent Niak). Med lås, stöd, skärmar, hållare för barnsadel mm. väger den runt 18kg(!). Däckens slityta är relativt slät men dimensionen (622-40) g
Jag har börjat cykelträna inför VR (sent skall syndaren vakna, jag vet) och gör detta på en trekkingbike (Crescent Niak). Med lås, stöd, skärmar, hållare för barnsadel mm. väger den runt 18kg(!). Däckens slityta är relativt slät men dimensionen (622-40) g
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 19:57Cyklade min första runda (2004) på nått liknade en Monark Ginst tiden Ca13:28. Visserlige värsta vädret sedan 1982 enligt de som hade åkt alla och stopp i varje depå. Året efter med racer blev tiden 10:24 med en punktering och däcksbyte i Karlsborg. tids
Cyklade min första runda (2004) på nått liknade en Monark Ginst tiden Ca13:28. Visserlige värsta vädret sedan 1982 enligt de som hade åkt alla och stopp i varje depå. Året efter med racer blev tiden 10:24 med en punktering och däcksbyte i Karlsborg. tids
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 20:11John
Du låter ju mer som en racerkille tycker jag. Bara att Du har tidsfunderingar visar det. Har Du möjlighet skall Du naturligtvis skaffa en racer. Kör Du VR av andra skäl än att Du förlorat ett vad kommer Du sannolikt att fortsätta trampa i någon form
John
Du låter ju mer som en racerkille tycker jag. Bara att Du har tidsfunderingar visar det. Har Du möjlighet skall Du naturligtvis skaffa en racer. Kör Du VR av andra skäl än att Du förlorat ett vad kommer Du sannolikt att fortsätta trampa i någon form
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 20:41Mina egna experiment tyder på att tolv timmar på en 10k-racer med Look-pedaler motsvarar ungefär femton timmar på en treväxlad herrcykel med 37-622-däck och gympadojor. Jag tror inte att skor och pedaler har någon jättestor inverkan. Det mesta handlar nog
Mina egna experiment tyder på att tolv timmar på en 10k-racer med Look-pedaler motsvarar ungefär femton timmar på en treväxlad herrcykel med 37-622-däck och gympadojor. Jag tror inte att skor och pedaler har någon jättestor inverkan. Det mesta handlar nog
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 22:18Hej.
Jag delar Gunnars uppfattning i allt utom pedaler/skor. Jag tror att det har inverkan, kan tom sträcka mig till stor inverkan. Varför då, kan man undra. Jo det är 30 mil som ska avverkas inte 5-10. Vid 5-10 mil, då har det inte en så stor inverkan.
Hej.
Jag delar Gunnars uppfattning i allt utom pedaler/skor. Jag tror att det har inverkan, kan tom sträcka mig till stor inverkan. Varför då, kan man undra. Jo det är 30 mil som ska avverkas inte 5-10. Vid 5-10 mil, då har det inte en så stor inverkan.
Quote from Funbeat user on 22 April 2008, 22:29Jag körde en standard-citybike på min första VR, köpte sedan en racer. Under träning ökade hastigheten med ca 5 km/h (från ca 23,5 km/h till 28,5 km/h under ett två-tretimmarspass).
(på VR minskades sedan tiden från 17 timmar till 10,5 timmar, men det b
Jag körde en standard-citybike på min första VR, köpte sedan en racer. Under träning ökade hastigheten med ca 5 km/h (från ca 23,5 km/h till 28,5 km/h under ett två-tretimmarspass).
(på VR minskades sedan tiden från 17 timmar till 10,5 timmar, men det b
Quote from Funbeat user on 23 April 2008, 10:16Jag tackar för kommentarerna så långt. Det är mycket trevligt och uppmuntrande att få lite input från erfarna cyklister. 🙂
Att det skulle kunna vara så stor skillnad hade jag inte vågat spekulera i. Mitt eget tänk gick något i stil med ”…om det kan göra
Jag tackar för kommentarerna så långt. Det är mycket trevligt och uppmuntrande att få lite input från erfarna cyklister. 🙂
Att det skulle kunna vara så stor skillnad hade jag inte vågat spekulera i. Mitt eget tänk gick något i stil med ”…om det kan göra
Quote from Lars Mörrby on 23 April 2008, 10:23John,
jag är ingen erfaren cyklist. Med min gamla cykel som är en 12-växlar racer med bockstyre, vanliga pedaler, skärmar, pakethållare och normala däck håller jag ungefär 20km/h om jag kör 2-3 mil.
Förra året köpte jag en billig riktig racer på CykelCit
John,
jag är ingen erfaren cyklist. Med min gamla cykel som är en 12-växlar racer med bockstyre, vanliga pedaler, skärmar, pakethållare och normala däck håller jag ungefär 20km/h om jag kör 2-3 mil.
Förra året köpte jag en billig riktig racer på CykelCit
Quote from Funbeat user on 23 April 2008, 10:30Innan Håkan C förklarar precis hur det förhåller sig med däck och annat kommer lite amatörspekulationer:
- Du kan inte pumpa breda däck lika hårt som smala, mina 23 mm klarar av 8-9 bar, många bredare bara 4-5 bar.
- Vid högre hastighet ökar luftmotstån
Innan Håkan C förklarar precis hur det förhåller sig med däck och annat kommer lite amatörspekulationer:
- Du kan inte pumpa breda däck lika hårt som smala, mina 23 mm klarar av 8-9 bar, många bredare bara 4-5 bar.
- Vid högre hastighet ökar luftmotstån
Quote from Funbeat user on 23 April 2008, 10:49Tjena John,
Det verkar som om jag inte riktigt tänkte rätt igår... att gå från 15 till 10 timmar bara genom cykelbyte är nog lite önsketänkande. Jag räknade lite nogrannare på det nu och hastighetsökningen jag fick från 23,5 km/h till 28,5 km/h på tränin
Tjena John,
Det verkar som om jag inte riktigt tänkte rätt igår... att gå från 15 till 10 timmar bara genom cykelbyte är nog lite önsketänkande. Jag räknade lite nogrannare på det nu och hastighetsökningen jag fick från 23,5 km/h till 28,5 km/h på tränin