Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrekkingbike vs. Racer
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker tvärtom att du ska stanna i depåerna. Att hoppa över depåer är naturligtvis ett enkelt sätt att spara tid men passar bättre när du fått erfarenhet, t ex genom att köra Vätternrundan. Någon skrev i något forum att man borde unna sig att genomför

Jo Raymond, det var verkligen lärorikt... jag tror att jag gjorde alla fel man kan göra... 😀

Sen är det ju klart att det kan vara kul att någon gång stanna på depåerna och få en större känsla för hur mäktigt hela loppet är och passa på att snacka med fo

Tack för tipsen!

Om jag skulle köra med min vanliga cykel så skulle jag helt klart plocka av alla onödiga detaljer. Troligen skulle jag också köpa smala däck, om inte annat för placeboeffektens skull. Eventuellt skulle jag låta pakethållaren vara kvar. I

John,

jag har kvar den gamla som "brukscykel", om jag tex skall cykla till jobbet och vill ha med en väska.

Det är en enorm skillnad.

Det kan vara individuellt - låna en cykel och testa.

John, det är väldigt stor skillnad på vanliga hjul och racerhjul, testa så får du se. Det är ingen placeboeffekt.

Skippa pakethållaren och "överflödiga kläder". Kör i kortärmat och korta ben om det inte vräker ner och är nära noll. Det ska vara lite kyli

OK svårare bedömning: Hur stor är tidsskillnaden mellan en touringcykel och en ren landsvägsracer?
Touringcykeln ser ut som en racer för den oinsatte:
_Lite_ grövre ram, lite kraftigare hjul, pakethållare och fästen för cykelväskor, (i det här fallet omo

Vet inte skillnaden på Touring o racer, men när jag bytte från en cyclecross till racer så ökade min snitthastighet 3-4 km/h. Körde med samma däck på båda hojarna.

Cyclecross -> Racer = 3-4 km/h!
Det var attans! Inför eventuellt nyinköp har jag haft vissa funderingar på cyclecross som alternativ till racer i villfarelsen att de för en halvdan motionär skulle vara ungefär jämnsnabba med samma däck. Jag tackar för inf

Jag har Specializeds modeller Roubaix elite (racer) och Tricross Comp. Fråga mig inte vad som gör racern snabbare, men så är det för mig alla fall. Att racern är lite lättare har nog inte så mycket med saken att göra då jag väger 110+ kg. Det måste ha me

Jag tror placebo effekten är ganska stark.
Jag håller ca. 4 km/h högre hastighet på min racer än jag gör på touringcykeln, men innan jag hade köpt cyklade jag nästan lika fort på touringcykeln.
Nu drar jag mig för att cykla till jobbet på den. Det är myck