Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTriathlet på gymet
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag har fått ett gymkort från min arbetsgivare och har en undran.
Eftersom jag nu redan har kortet så kan man ju lika gärna använda det. Självklart finns det olika pass man kan gå som spinning, core m.m. och olika rodd/löp och crosstrainers och de kan ju

Allmän styrketräning är aldrig fel. Det du kan tänka på är väl att inte träna för att bygga, utan bli mer uthållig och stark. Således fler rep med lättare vikter.

Så tänker iaf jag, men det är inte säkert jag tänker rätt..

Det är ganska hett debatterat. Den allmäna åsikten ute i vida världen är att ska man bli snabb på att simma, cykla, och springa så ska man göra just det.
Motargumentet blir genast att tex. Macca och Crowie båda gymmar, men de gör kanske 1-2h/v som en del

Bra tips där. Självklart ingen idé att bygga massa eftersom det bara blir mer vikt att dra runt. Man har inte så stor nytta av explosiv kraft så låga vikter och många reps är bra.

Erik, som du säger så kanske ett gympass i veckan inte gör cyklingen direk

Det beror väl helt på hur timmen på gymet spenderas? 1h bicepscurl, benspark axellyft kommer betyda massa bortslösade timmar.

1 timme med fokus på atletiska övningar, squats, marklyft, pressar och frivändningar kommer inte bara göra dig starkare utan äve

Köp en pilatesboll så kan du klara dig utan gymmet och kan köpa bättre hjul.

Jag jobbar som personligtränare och tycker att träningen på gymmet är ovärderlig under höst/vinterhalvåret. Kan skita helt i att cykla och ändå vara i (nästan) topfysik på cykeln till våren.

Men det är ganska avancerat och man måste veta vad man ska gö

Jag tror absolut på spinningpass under vintern. Träna grenspecifika tekniker som rundtramp, löpsteg etc. Det är ju också positivt att träffa andra människor under vintern. Man träffar ju sällan någon under sina trainerpass.

Testa att köra lite crossfit, kör själv 20 minuter Cindy (5 chins, 10 armhävningar, 15 djupa knäböj). Sen komplettera med lite tunga marklyft och knäböj 4-6 rep. Som någon skrev att man skulle fokusera på uthållighet på gymmet är inte helt korrekt.

Kettl

Detta kanske kan vara något?

http://www.youtube.com/watch?v=yy5Nq4g99U8&feature=player_embedded#!

12