Quote from Guest on 8 September 2011, 21:38Hej,
mina fyra månader gamla Ultegraväxlar (iofs av 2009 års modell, men nya när jag köpte cykeln på TCM) har börjat trilskas vid nedväxling. Det är bakväxeln som hälften av gångerna inte svarar direkt vid växling. Antingen händer ingenting och jag måste
Hej,
mina fyra månader gamla Ultegraväxlar (iofs av 2009 års modell, men nya när jag köpte cykeln på TCM) har börjat trilskas vid nedväxling. Det är bakväxeln som hälften av gångerna inte svarar direkt vid växling. Antingen händer ingenting och jag måste
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 21:48växel vajern kanske måste dras åt lite?
växel vajern kanske måste dras åt lite?
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 21:50>>då ibland med resultatet att den växlar ner två hack>>
Når du skriver ned to hakk, rekner jeg med at du mener til ett lettere gir. En større kransskive.
Da må du stramme "stilleskruen" til viren som går inn i giret bak. Prøv en 1/4 omgang motsols.
>>då ibland med resultatet att den växlar ner två hack>>
Når du skriver ned to hakk, rekner jeg med at du mener til ett lettere gir. En større kransskive.
Da må du stramme "stilleskruen" til viren som går inn i giret bak. Prøv en 1/4 omgang motsols.
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 21:51Ok, jag har inte rört den, men det är kanske något som "sträcks" eller ändras över tid? Problemet uppstod för några veckor sen. I början var det inga problem.
Ok, jag har inte rört den, men det är kanske något som "sträcks" eller ändras över tid? Problemet uppstod för några veckor sen. I början var det inga problem.
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 21:51Det är normalt att behöva justera en ny växelvajer efter lite användning för att den töjer sig lite i början.
Det är normalt att behöva justera en ny växelvajer efter lite användning för att den töjer sig lite i början.
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 21:55Åh, jag visste inte ens att det fanns en sådan skruv 🙂 men nu vet jag. Ska prova i morgon och se hur det blir!
Åh, jag visste inte ens att det fanns en sådan skruv 🙂 men nu vet jag. Ska prova i morgon och se hur det blir!
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 21:57Ok, då är det säkert så att den töjt sig lite. Som sagt, jag kollar i morgon och hoppas på det bästa. Ska köra Roslagshösten på söndag och det vore skönt om växlingen funkade fläckfritt då.
Ok, då är det säkert så att den töjt sig lite. Som sagt, jag kollar i morgon och hoppas på det bästa. Ska köra Roslagshösten på söndag och det vore skönt om växlingen funkade fläckfritt då.
Quote from Funbeat user on 8 September 2011, 22:05http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ&feature=youtube_gdata_player
Quote from Funbeat user on 9 September 2011, 08:39Tycker det låter som ett typiskt "skit i vajerhöljet problem". Gissningsvis i det vajerhölje som sitter precis vid bakväxeln.
Finns säkert massor med bra instruktioner hur man åtgärdar detta om man googlar lite, men i grova drag:
*växla till minsta krans
Tycker det låter som ett typiskt "skit i vajerhöljet problem". Gissningsvis i det vajerhölje som sitter precis vid bakväxeln.
Finns säkert massor med bra instruktioner hur man åtgärdar detta om man googlar lite, men i grova drag:
*växla till minsta krans
Quote from Funbeat user on 10 September 2011, 11:08För min del blev lösningen att jag återgick, efter 4 års lidande av samma,liknande fenomen, dubbelväxlingar osv., till Campagnolo 2009 och jag kan koncentrera mig på cyklingen sen dess;)(t+)
För min del blev lösningen att jag återgick, efter 4 års lidande av samma,liknande fenomen, dubbelväxlingar osv., till Campagnolo 2009 och jag kan koncentrera mig på cyklingen sen dess;)(t+)