Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrubbel vid däckbyte
You need to log in to create posts and topics.

>"Det är där mitt problem är. Jag har aldrig lyckats få på ett däck med bara händerna. "

Det går faktiskt, om man gör rätt (t+)

I stället för att börja sätta på däcket vid ventilen, gör tvärt om!
------------

Lägg på däcket på ena sidan och montera sla

Då kvarstår frågan om varför du plockar av kedjan?

om det är framklingan och använd däckjärn.

Annars rör jag aldrig kedjan vid slängbyte om det inte är av misstag vill säga.

Tack Markku. Precis så fick jag lära mig på klubbens mekkväll. Likförbannat fixar inte mina händer det. Jag kanske har för svaga fingrar - de är extremt överrörliga, en gång i tiden en party pleaser, idag är det bara kasst. MEN jag ska försöka igen. Och i

Det är bara att träna tummarna..
Det är osså lite skillnad på olika däck, hur flexibla dom är. Samt att endel fälgkanter känns "tyngre" för stackars tummen.

Jo, fast mina tummar går att böja bakåt tills de når underarmen. Inte framåt, utan bakåt. Jag gör det ogärna men om ni inte tror mig kan jag ge bildbevis.

Oj vilken respons jag fick på min fråga. Som påpekades var det inga problem med att få kedjan på rätt hjul. Däremot får jag efter hjulbytet inte längre upp kedjan på lägsta växeln dvs största kugghjulet bak. I övrigt fungerar cykeln utmärkt. Funderar på o

Oj vilken respons jag fick på min fråga. Som påpekades var det inga problem med att få kedjan på rätt hjul. Däremot får jag efter hjulbytet inte längre upp kedjan på lägsta växeln dvs största kugghjulet bak. I övrigt fungerar cykeln utmärkt. Funderar på o

Den ska ligga på minsta!

Mycke konstigt. Om du får på hjulet snett så går den oftast i ramen bakom vevpartiet. Borde inte vara det som är problemet. Misstänker att bakväxeln av någon anledning har fått sig en törn och ev kan vara sned. Bakväxeln ska vara helt rak i lodlinjen. Ann