Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har precis kommit igång med konitionsträningen på allvar men har stött på lite funderingar.
Har sprungit inomhus nu i c:a en månad på löpband och gått från c:a 8km/h till 10km/h och kör ung 30min och det känns bra.
Varvar även med lite motionscykel och st

En kvalificerad gissning är att det trots allt är kallare utomhus och dina lungor är vana vid 20 grader, och det tror jag inte du har cyklat/joggat i utomhus än.. 😉

Har du problem med lungorna annars också? Astma?
Jag kör en långtidsverkande astmamedi

Jag har iofs aldrig kollat det där med astma.
Visst kan andningen kännas tung ibland men har inte tänkt i de banorna.
Är det vårdcentral som gäller för att kolla upp detta?

Är ju inne mycket både på jobbet och privat så det där med lufttempen låter ju in

Det är ett jätteenkelt test på vårdcentralen. Du blåser i ett rör så hårt och snabbt du kan. Får fram ett värde och så går det att jämföra med normalvärde för din ålder.

Låter som du kan ha någon form av ansträngningsastma eftersom det kom även mitt i s

Det är inte så att du är pollenallergisk? Kanske läge att kolla det också eftersom det kommer när du springer ute. Det är väldigt mycket pollen i luften nu! Du kan ju faktiskt vara alltergisk utan att veta om det....

Hmm ja jag får ta och boka in ett allergitest och astmatest på vårdcentralen.
Dyker upp som en hypokondriker (H)

Tack för tipsen!

Jag har precis varit riktigt förkyld o började häromdagen att träna lite lugnt ute genom att jogga. Fick ont i lungorna, o hade samma typ av hosta som dig efter passet, o jag tror helt klart på att i mitt fall så berodde det på förkylningen samt att det b

boka tid!!!
Jag har astma och det låter som när jag fick det. Dock kan det vara mycket mer...så kolla upp det. Läkare är alltid läkare och det är inte vi.

Låter som ansträngningastma i mina öron också. Inomhus märker man inte av det lika lätt som ute när det är kallt. I värmen så förväxlar man det lätt med att man bara har dålig kondition. Kall luft i infekterade luftrör har dock en mycket starkare inverkan

Förra hösten-05-våren-06 hade jag jätteproblem med andningen, fick hosta varje gång jag var ute och försökte jogga el t o m gå i rask takt. Dom jag pratade med sa: Astma. Var till vårdcentralen utreddes för astma, var det astma?? Nej. Men tillslut kom jag