Quote from Guest on 17 December 2011, 22:57Hur sköter ni om er MTB efter ett pass i snöblasket?
När jag kom hem i dag var cykel, lamor och jag totalt nerledande och isiga.
Är det bara att spola av cykeln, leer hur gör ni?
Vad gör man när det blir minusgrader? Jag inget varmgarage att placera den
Hur sköter ni om er MTB efter ett pass i snöblasket?
När jag kom hem i dag var cykel, lamor och jag totalt nerledande och isiga.
Är det bara att spola av cykeln, leer hur gör ni?
Vad gör man när det blir minusgrader? Jag inget varmgarage att placera den
Quote from Funbeat user on 17 December 2011, 23:07Ta den med i badet / dursjen.
Ta den med i badet / dursjen.
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 09:28Vanligen så tar jag bara och sköljer bort det värsta med en vattenkanna på närmsta mack. Om det är för mycket is på cykeln så tar jag in den som den är och låter den tina och torka, sen borstar jag bort smutsen.
Vanligen så tar jag bara och sköljer bort det värsta med en vattenkanna på närmsta mack. Om det är för mycket is på cykeln så tar jag in den som den är och låter den tina och torka, sen borstar jag bort smutsen.
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 09:36Förvarar alltid cykeln inne så det är inget problem med kylgrader. Borstar av grovsoporna utomhus och sen tvättas cykeln (före mig) i duchen med ljummet vatten diskmedel och diskborste.
Snabblösningen om "man" t.ex. kört nån timme i skogen på väg till kon
Förvarar alltid cykeln inne så det är inget problem med kylgrader. Borstar av grovsoporna utomhus och sen tvättas cykeln (före mig) i duchen med ljummet vatten diskmedel och diskborste.
Snabblösningen om "man" t.ex. kört nån timme i skogen på väg till kon
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 10:13Är det bättre att ta in den i värmen än att låta den stå i ett kallföråd?
Jag är ny på MTB, så jag vill inte få den förstörd pga fel skötsel.Christer
Är det bättre att ta in den i värmen än att låta den stå i ett kallföråd?
Jag är ny på MTB, så jag vill inte få den förstörd pga fel skötsel.
Christer
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 10:16Mina cyklar bor i lägenheten året om. Fina saker brukar man inte få ha ifred.
Mina cyklar bor i lägenheten året om. Fina saker brukar man inte få ha ifred.
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 10:51Fördelen med varmförråd är att cykeln hinner tina/ torka mellan turerna.
Nackdelen är att cykeln kan bli fuktig på fel ställen så när den kommer ut i kylan så krånglar den. tex kan det komma fukt i vajerhöljena som sedan fryser till is i kylan etcJag
Fördelen med varmförråd är att cykeln hinner tina/ torka mellan turerna.
Nackdelen är att cykeln kan bli fuktig på fel ställen så när den kommer ut i kylan så krånglar den. tex kan det komma fukt i vajerhöljena som sedan fryser till is i kylan etc
Jag
Quote from Rasmus Olsson on 18 December 2011, 11:17Aldrig 5-56 på mina cyklar!!! Mer än om några gängor kärvat när jag mekar.
5-56 är fettlösande och det är att be om problem att få det på växlar kedjor och lager.
Kedjan ska ha olja, lager och gängor fett. Inte olja i lager, det löser fettet.
Aldrig 5-56 på mina cyklar!!! Mer än om några gängor kärvat när jag mekar.
5-56 är fettlösande och det är att be om problem att få det på växlar kedjor och lager.
Kedjan ska ha olja, lager och gängor fett. Inte olja i lager, det löser fettet.
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 12:49Använder heller aldrig 5-56. Jag behöver ingen rost- och fettlösare på min cykel, dessutom är det en smutsmagnet utan dess like. För smörjning använder jag för ändamålet avsett olja eller fett.
Använder heller aldrig 5-56. Jag behöver ingen rost- och fettlösare på min cykel, dessutom är det en smutsmagnet utan dess like. För smörjning använder jag för ändamålet avsett olja eller fett.
Quote from Funbeat user on 18 December 2011, 13:07Om man oljar in kedja på vintern så får man problem med att slask och is fastnar på kassetten vilket gör det svårt eller omöjligt att växla. Är det tillräckligt mycket is går det inte ens att cykla.
Jag har INTE 5-56 på kedjan för att smörja utan för att
Om man oljar in kedja på vintern så får man problem med att slask och is fastnar på kassetten vilket gör det svårt eller omöjligt att växla. Är det tillräckligt mycket is går det inte ens att cykla.
Jag har INTE 5-56 på kedjan för att smörja utan för att