Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUnderhålla konditionen
You need to log in to create posts and topics.

Tänkte satsa mer på styrketräning senare i höst/vinter och därmed dra ner på konditionsträningen, men vill inte förlora den (lilla) kondition jag lyckats bygga upp under vår/sommar, så hur många konditionspass i veckan behöver jag för att inte tappa flåse

Grovt (obs) brukar man säga att man behöver två konditionspass i veckan för att underhålla den kondition man har, tre för att successivt förbättra den, och fyra för att jobba mot högre höjder.

Om det är exempelvis löpning du sysslar med så skulle jag för

Jag tycker man kommer ganska långt på vardagsmotion. cyklar eller går du minst 30 min per dag till och från jobbet ? . Det tycker jag räcker för att underhålla eller åtminstone bromsa nedbrytningen av konditionen rätt kraftigt. Däremot gör man ingenting s

Jag konditionstränade lite mer regelbundet för ca 10 år sedan.
Senaste 10 åren nästan endast vardagsmotion: cykling, promenad, snickra och greja mm.
I och för sig väldigt mycket rörelse i vardagen. Men ytterst sällan så att man kan kalla det träning
När

Jag ställdes inför ett liknande problem men mitt styrkeprogram tillät ingen annan träning. Min kalender är ett exempel på hur det kan gå när man inte springer på tre månader: Efter Vasaloppet i mars stängde jag in mig i gymmet och när jag började springa