Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUnderlag..
You need to log in to create posts and topics.

Hur mycket skiljer det ungefär att springa i ett normalkuperat motionsspår jämfört med asfalt? Jag brukar löpa till stadsskogen i Uppsala (för er som känner till den) på asfalt ca 1.9 km nån några slinr i spåret och 1.9 km hem. Att det är lättare att spri

Mät ut ex två km i skogen och samma sträcka på asfalt. Spring de två sträckorna på så lika medelpuls du bara kan då kan du se om det tar dig kortare tid att springa på asfalt än i skogen. Men rent teoretiskt bör du vara snabbare på asfalt om du upplever d

ja, du har rätt.. det borde funka, borde jag förstått själv 🙂 . Men grejen blir att hitta två områden med liknande kupering.

Om du vill få reda på hur mycket din fart skilljer sig mellan olika terränger så behöver du inte hitta två liknande slinr och de kan vara kortare än 2 km med men under 1 kan bli svårt att mäta bara. Men du ska nog inte välja den värsta uppförsbacken /nedf

om du jämför asfalt med en preparerad slinga (mjukt bark-underlag eller liknande) så tror jag nog att skillnaden blir _minst_ 20-30 sek/km.
Dessutom är slinrna ofta utvalda efter en ganska kraftig kupering jämfört med om du springer vanlig asfaltsväg (und

Jag brukar räkna med 5-10% försämring när jag jämför normalspring på gångvägar i tättbebyggt område och terrängbana i skogen.

Håller med om att stadsskogen i Uppsala är ganska tung med konstanta småbackar. Sprang mycket där när jag bodde i Uppsala och springer nu ca 20 s/km snabbare på sträckan jag kör i Sthlm (ungefär samma underlag men mindre backigt). Iofs kan ju formen varie

Tror det beror på vad du är van vid som löpare. En banlöpare är snabbare på bana, men är du van vid backar klarar du dem bättre än abnlöparen.

Helt rätt Anders N.

När jag sprang, sprang jag fortare i terräng för jag gillade det bättre.
Bonnläpp som jag nästan alltid varit.

Numera med titan i knän blir det asfalt.
Jämnt och lugnt.
Jag har fått anpassa mig.

Jag kan alltså sänka farten nåt när jag springer slingan. Jag funderade igår varför jag var rätt trött efter att ha kört fartlek 6 km på 29:04 min... Behöver nog mäta ut nån asfaltssträcka och springa ibland också.