Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUnderredet försvinner?
You need to log in to create posts and topics.

Njaa... fattar inte riktigt men jag ska prova att ändra lite på sittställningen, jag kan ha känslan av att jag sitter lite långt fram på sadeln, kan det vara ett tänkbart problem?

Om jag sätter armbågen längst fram på sadeln så har jag 5 cm kvar mellan fingrarna och styret, känns som att det är långt eller har jag fel?

Hej!

Jag hade stora problem med detta i höstas. Har meckat rejält med sadeln sedan dess, och nu har jag fått rätt på det. I mitt fall handlade det om att flytta fram sadeln någon centimeter, samt se till att den sitter horisontellt. Jag skulle vänta med

Det är millimeterpassning i tilt som gör om det är ruggigt obekvämt eller helt OK. Med sadeln lite för mycket lutad framåt så kan det kännas som armarna får ta för mycket stryk och att man hela tiden vill åka framåt från den optimala positionen då sittben

Och en hårdare sadel behöver inte betyda att den är mer obekväm, bara för att återupprepa tips jag fått på Funbeat som hjälpt mig.

Man kan test-köpa sadlar på Cykelcity och byta tills man blir nöjd.

Jag bytte till en sadel med "brevinkast" likt denna.

http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/sadlar-2/herr_dam-3/selle-italia-slr-gel-flow.html

Det hjälpte mig i alla fall.
Sen som tidigare nämnt, jobba med sittställning

Sadeln ska absolut inte luta uppåt, men inte heller nedåt.

Viktigast är dock att man har rätt bredd på sadeln, så att kroppens tyngd tas upp av sittknölarna.
Eftersom vi alla är olika skapta, kan man inte gå på några rekommendationer av andra. Eftersom k

Varför har tjejerna oftast sadeln lite uppåtlutad och mig veterligen är det väldigt stor skillnad på tjejer och killar.
Jag har okulärbesiktigat den saken på olika objekt.

Vissa tempocyklister brukar vad jag hört ha sadeln lutad lite framåt...