Quote from Funbeat user on 12 March 2009, 22:59Njaa... fattar inte riktigt men jag ska prova att ändra lite på sittställningen, jag kan ha känslan av att jag sitter lite långt fram på sadeln, kan det vara ett tänkbart problem?
Njaa... fattar inte riktigt men jag ska prova att ändra lite på sittställningen, jag kan ha känslan av att jag sitter lite långt fram på sadeln, kan det vara ett tänkbart problem?
Quote from Funbeat user on 12 March 2009, 23:03Om jag sätter armbågen längst fram på sadeln så har jag 5 cm kvar mellan fingrarna och styret, känns som att det är långt eller har jag fel?
Om jag sätter armbågen längst fram på sadeln så har jag 5 cm kvar mellan fingrarna och styret, känns som att det är långt eller har jag fel?
Quote from Funbeat user on 12 March 2009, 23:36Hej!
Jag hade stora problem med detta i höstas. Har meckat rejält med sadeln sedan dess, och nu har jag fått rätt på det. I mitt fall handlade det om att flytta fram sadeln någon centimeter, samt se till att den sitter horisontellt. Jag skulle vänta med
Hej!
Jag hade stora problem med detta i höstas. Har meckat rejält med sadeln sedan dess, och nu har jag fått rätt på det. I mitt fall handlade det om att flytta fram sadeln någon centimeter, samt se till att den sitter horisontellt. Jag skulle vänta med
Quote from Funbeat user on 12 March 2009, 23:48Det är millimeterpassning i tilt som gör om det är ruggigt obekvämt eller helt OK. Med sadeln lite för mycket lutad framåt så kan det kännas som armarna får ta för mycket stryk och att man hela tiden vill åka framåt från den optimala positionen då sittben
Det är millimeterpassning i tilt som gör om det är ruggigt obekvämt eller helt OK. Med sadeln lite för mycket lutad framåt så kan det kännas som armarna får ta för mycket stryk och att man hela tiden vill åka framåt från den optimala positionen då sittben
Quote from Ingemar Lindgren on 13 March 2009, 08:06Och en hårdare sadel behöver inte betyda att den är mer obekväm, bara för att återupprepa tips jag fått på Funbeat som hjälpt mig.
Och en hårdare sadel behöver inte betyda att den är mer obekväm, bara för att återupprepa tips jag fått på Funbeat som hjälpt mig.
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 09:52Man kan test-köpa sadlar på Cykelcity och byta tills man blir nöjd.
Man kan test-köpa sadlar på Cykelcity och byta tills man blir nöjd.
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 11:50Jag bytte till en sadel med "brevinkast" likt denna.
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer_cross/komponenter-3/sadlar-2/herr_dam-3/selle-italia-slr-gel-flow.html
Det hjälpte mig i alla fall.
Sen som tidigare nämnt, jobba med sittställning
Jag bytte till en sadel med "brevinkast" likt denna.
Det hjälpte mig i alla fall.
Sen som tidigare nämnt, jobba med sittställning
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 16:16Sadeln ska absolut inte luta uppåt, men inte heller nedåt.
Viktigast är dock att man har rätt bredd på sadeln, så att kroppens tyngd tas upp av sittknölarna.
Eftersom vi alla är olika skapta, kan man inte gå på några rekommendationer av andra. Eftersom k
Sadeln ska absolut inte luta uppåt, men inte heller nedåt.
Viktigast är dock att man har rätt bredd på sadeln, så att kroppens tyngd tas upp av sittknölarna.
Eftersom vi alla är olika skapta, kan man inte gå på några rekommendationer av andra. Eftersom k
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 16:21Varför har tjejerna oftast sadeln lite uppåtlutad och mig veterligen är det väldigt stor skillnad på tjejer och killar.
Jag har okulärbesiktigat den saken på olika objekt.
Varför har tjejerna oftast sadeln lite uppåtlutad och mig veterligen är det väldigt stor skillnad på tjejer och killar.
Jag har okulärbesiktigat den saken på olika objekt.
Quote from Funbeat user on 13 March 2009, 18:46Vissa tempocyklister brukar vad jag hört ha sadeln lutad lite framåt...
Vissa tempocyklister brukar vad jag hört ha sadeln lutad lite framåt...