Quote from Guest on 3 March 2011, 18:19Hej!
Halkar lätt in i något slags bekvämlighetstempo på ca 6 min/km när jag är ute och springer, oavsett om rundan är 5, 7 eller 10 km.Någon som har tips/länk på upplägg för att bli snabbare?
Klarade 5 km på dryga 26 min förra sommaren (tävling) men h
Hej!
Halkar lätt in i något slags bekvämlighetstempo på ca 6 min/km när jag är ute och springer, oavsett om rundan är 5, 7 eller 10 km.
Någon som har tips/länk på upplägg för att bli snabbare?
Klarade 5 km på dryga 26 min förra sommaren (tävling) men h
Quote from Elias Engqvist on 3 March 2011, 18:29Det absolut bästa är att leta upp nåt gäng som tränar och hjälpas åt att träna tex intervaller och fartlek - mycket enklare om man är flera!
I en inte alltför liten stad finns det oftast möjligheter!
Var bor du?
Det absolut bästa är att leta upp nåt gäng som tränar och hjälpas åt att träna tex intervaller och fartlek - mycket enklare om man är flera!
I en inte alltför liten stad finns det oftast möjligheter!
Var bor du?
Quote from Camilla Höög on 3 March 2011, 18:40Om du kör samma runda flera gånger så kan du tävla mot dig själv och alltid se till att förbättra din tid på rundan.
Om du kör samma runda flera gånger så kan du tävla mot dig själv och alltid se till att förbättra din tid på rundan.
Quote from Funbeat user on 3 March 2011, 19:12@Anna
Har du tillgång till en pulsklocka?
@Anna
Har du tillgång till en pulsklocka?
Quote from Funbeat user on 4 March 2011, 09:09För mig handlar det om att planera träningen och passen, dvs bestämma innan vilken typ av pass och i vilket tempo jag ska springa. En pulsklocka hjälpte mig att komma igång; nu har jättebra koll på vilket tempo jag har och jag kan bestämma ett tempo innan
För mig handlar det om att planera träningen och passen, dvs bestämma innan vilken typ av pass och i vilket tempo jag ska springa. En pulsklocka hjälpte mig att komma igång; nu har jättebra koll på vilket tempo jag har och jag kan bestämma ett tempo innan
Quote from Funbeat user on 4 March 2011, 10:17Anna, jag skulle testa att köra några kortare intervaller nån gång i veckan, tex 6x200m med någon minuts vila emellan för att vänja kroppen vid lite högre fart. Testa ett par sådana pass under några veckor och se vad som händer.
Anna, jag skulle testa att köra några kortare intervaller nån gång i veckan, tex 6x200m med någon minuts vila emellan för att vänja kroppen vid lite högre fart. Testa ett par sådana pass under några veckor och se vad som händer.
Quote from Funbeat user on 4 March 2011, 10:39Gör ett av passen till fartlek - lite mindre "dramatiskt" än ett regelrätt intervallpass. Endast fantasin (och orken...) sätter gränserna för uppläggen.
Ett exempel: när du sprungit dig varm ett par kilometer börjar du att öka farten successivt tills du
Gör ett av passen till fartlek - lite mindre "dramatiskt" än ett regelrätt intervallpass. Endast fantasin (och orken...) sätter gränserna för uppläggen.
Ett exempel: när du sprungit dig varm ett par kilometer börjar du att öka farten successivt tills du