Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har under tidigare år sprungit till och från men aldrig nått upp till några större höjder. Under vinterhalvåret utövar jag ingen konditionsträning utan det är gymbesök som gäller. Denna sommar har jag dock tänkt ta tag i löpningen ordentligt.

Problem ja

Spontant funderar jag om du kör för hårt när du börjar träna kondition efter att ha kört bara gym under vintern? Då kan du sannolikt få kramp i magligamenten och musklerna efter en liten stunds löpning.
Det brukar gå lättare att börja "lite försiktigt" oc

Ta med dig näring och vätska ut på rundan i ett vätskesystem av något slag. Småsippa vätska hela tiden och då och då stoppa i dig näring. Jag brukar köra med Sportdryck och Ahlgrens bilar, Snickers, winegum...

Beror såklart på grundkondition, löpsteg osv..men 50 minuter på milen efter någon månads tränikng är ett rätt tufft mål.
Skulle säga att du behöver 3-4 pass i veckan minst, varav ett bör vara någon form av snabb distans eller fartlek och ett längre uppåt

Jag fick ganska mkt håll för några år sedan, berodde nog nästa jämt på att jag åt för tätt inpå träningen, satsa på o äta 2 timmar innan men drick som vanligt (eller lite mer) även efter måltiden.

Ang milen på under 50 min tror jag inte det är omöjligt (

Om du äter 2-3 timmar innan passet och går in i väggen efter ett par kilometer så beror det inte på näringsbrist. Du springer helt enkelt snabbare än du klarar av. Ta det lugnt med tempot i början, och prioritera att gradvis öka distansen.