Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningUpplägg inför Vansbro
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur mycket träning rekommenderas för att genomföra loppet hyfsat? Har absolut inga problem att simma 3 km i badhuset (förstår att det inte är samma sak) men tycker inte att simning är speciellt kul och koncentrerar mig hellre på annan träning. Tips och rå

Brasklapp: jag skriver detta med förutsättningen att du simmar frisim, inte bröstsim.

Om du inte är så förtjust i att träna simning så hade jag lagt upp våren med 1 träningspass i veckan, ren teknikträning.
Kolla på övningar på nätet, se om du kan få råd

Har inte själv simmat, men efter vad jag har hört så är är nog en kurs i självförsvar lämpligt... 😉

Mitt råd är att njuta av maten som bjuds efteråt. Simningen kommer du att klara av galant. Den kändes löjligt lätt jämfört med de andra klassikergrenarna. Som Rasmus säger kan det vara lite grötigt i början av simningen, speciellt med tanke på att många

Bara första 2-300 som är grötigt, sedan är det bara att hålla ut mitt i ån. Förstår inte varför så många simmar längs västra stranden när medströmmen är starkare längre ut?

Sista bitan i Dalälven är ju förstås trång, där kostar det mycket att gå ut i "om

vad är genomföra loppet hyfsat? Under 40, 50, 60, 70 minuter?

Under 60 är ett krav!

Eftersom hyfsat är ett begrepp som jag tolkade som relativt den som simmar så är det väl samma upplägg och träningsmängd oavsett skicklighet.

om du inte planera att simma på vänster kanten då ska du träna lite oreintering i vatten.

de som simma på vänster behöver inte kolla framåt. men om du simma i mitten som jag, måste du har mer koll på var du simma.

upp mot 1700m minskas bana till bara

Mitt råd är att testa att träna utomhus i öppet vatten innan. I våtdräkt (om du ska ha våtdräkt på Vansbro, vill säga).

Det är en helt annan sak att simma i öppet vatten och simma i våtdräkt så det är bra att vara bekant med detta innan, det är tillräck

12