Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Utgångspunkten för min fundering är att jag vid lopp i regel tycker första kilometern är i särklass jobbigast att springa, då brukar jag lite grand undra varför jag utsätter mig för denna plåga. Sedan kommer "dieselmotorn" igång och då går det av bara far

Den klassiska uppvärmningen inför typ 5 km är jogging ca 2 km, börja 20-30 min innan beroende på hur snabbt det går. Sedan ev lite stretching och några koordinationslopp/sprintar 3*150 m 6*60 m eller så 5-10 min innan (dvs så nära innan det går, men ändå

Det där är högst individuellt och du verkar ju känna dig själv så värm upp 1 - 2 km före loppet.

Själv är jag en extrem slowstarter. Jag har gjort mina bästa millopp efter 4 km uppvärmning före start och min snabbaste halvmara är andra halvan av min sna

Det kan vara syreskulden också - det tar helt enkelt en stund in i ansträngningen innan andningen kommer "ikapp" och transporterar syre till musklerna.

"När man påbörjar en aktivitet tar det ett tag innan ens syreupptagning matchar arbetet. Detta innebär

Tack för svar! Jag har varit orolig för att bränna allt krut innan start, men om det är ett klassiskt upplägg Stina beskriver ska jag testa det! Och nu begrunda syreskulden!