Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpninguppvärmning/nervarvning
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej.
Jag har precis börjar springa och jag följer ett program för nybörjare (typ 1 minut gång och 2 minuter löpning i 30 minuter). Det går ganska bra tycker jag men jag misstänker att jag lägger alldeles för lite tid på uppvärmning och nedvarvning (stretc

Jag brukar nöja mig med promenad 10 minuter. Får gärna vara lite backigt.

Jag har tidigare slarvat med detta men nu är det stående före och efter varje löppass.
Efter att ha gjort max och mjölksyratest så insåg jag verkligen vikten av uppvärmning men framförallt nedvarvningen. Den sistnämnda är viktig för det är här som du "ren

Enligt vad jag läst mig till från relativt stabila referenser (böcker, tidskrifter) så skulle man kunna höfta och säg att om du ska springa XX långt, så bör du värma upp med mjuk jogging XXXX långt. Detta faller på sin orimlighet om vi börjar tala om läng

Beror mycket på intensitet - men de sista fem minuterna och de första fem-tio minuterna bör vara lugna för att starta upp alla system i lugn och ro i början av passet och för att rensa bort diverse bös i muskleriet etterpå.

Är det dåligt med tid kan du

Ju kortare och fortare du skall springa desto större andel skall du värmaupp/nedvarvning.

Började också gå/jogga likanande ditt program i våras och jag tyckte det räckte med att gå i 10 minuter innan jag började ta första springpasset. Sedan är ju tanken

Det här är egentligen inte så svårt. Om du ska ta i ordentligt, t.ex. springa riktigt fort från start och i upp till 20 km så se till att värma upp i ordets rätta bemärkelse, alltså jogga, hoppa på stället, tänj eller gör vadsomhelst tills kroppen känns g

hej, lyssna på susse, det känns som en vettig uppvärmning på den nivån du är just nu. Sen efteråt lätt stretch, vader, lår, ljumskar höfter... finns massor av övningar på nätet, googla på och lycka till! 🙂

Lätt jogg till spåret, köra passet i spåret & sen nerjogg hem från spåret funkar oxå bra. Blir 1,5 km + passet + 1,5 km för mig. Och man kan ju alltid ta en omväg ifall man bor för nära...

@ RR: Det heter ju "Schkräcking" det där vaddenuhette! Finns en variant, "bend over", poppis hos farbror Blå & urologen 🙂

12