Quote from Guest on 24 August 2010, 15:50Tjena!
Är en helt vanlig motinär som undrar vilken typ av
träning jag behöver för att mina ben ska orka ca 30km.
Jag håller ca 4.45/km men benen tar slut runt 16-19km.
Vill inte gå ner i tid, snarare tvärtom.
Några tips hade varit kanon.Tack.
Tjena!
Är en helt vanlig motinär som undrar vilken typ av
träning jag behöver för att mina ben ska orka ca 30km.
Jag håller ca 4.45/km men benen tar slut runt 16-19km.
Vill inte gå ner i tid, snarare tvärtom.
Några tips hade varit kanon.
Tack.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 16:00Spring lägre. Så enkelt är det 🙂
Lägg till en km till det där passet varannan vecka till du kommer upp i 30 km.
Spring lägre. Så enkelt är det 🙂
Lägg till en km till det där passet varannan vecka till du kommer upp i 30 km.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 16:05ska jag köra några speciella intervallpass
eller tempopass mellan långpassen
ska jag köra några speciella intervallpass
eller tempopass mellan långpassen
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 16:14Det viktiga är att få kontinutet i träningen. Viktigaste saken du kan göra för att bli bättre på att springa är just att springa oftare. Det behöver inte vara snabbt, men det bör inte heller vara så pass långsamt att du tappar teknik.
Hur bekväm är du i
Det viktiga är att få kontinutet i träningen. Viktigaste saken du kan göra för att bli bättre på att springa är just att springa oftare. Det behöver inte vara snabbt, men det bör inte heller vara så pass långsamt att du tappar teknik.
Hur bekväm är du i
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 16:37jag hade samma problem ett tag. Lösningar var som skrevs här att försöka hitta ett lägre, snålare steg. Och att springa lite färre 15 km-pass, och några fler 20 - 25 km pass i lite lägre tempo.
jag hade samma problem ett tag. Lösningar var som skrevs här att försöka hitta ett lägre, snålare steg. Och att springa lite färre 15 km-pass, och några fler 20 - 25 km pass i lite lägre tempo.
Quote from Sissel Svanøe on 24 August 2010, 17:15Kör back-to-backpass, dvs liknande långpass två dagar i rad. Jag vet bara att det funkar, men jag kan inte mekanismen bakom.
Du kan ju börja med 15-16 km två dagar i rad och efter ett tag öka till 17-18 km två dagar i rad och köra så några veckor och sen
Kör back-to-backpass, dvs liknande långpass två dagar i rad. Jag vet bara att det funkar, men jag kan inte mekanismen bakom.
Du kan ju börja med 15-16 km två dagar i rad och efter ett tag öka till 17-18 km två dagar i rad och köra så några veckor och sen
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 17:18Har sprungit 5km på 20.45 och 10km på 43.25 men
kan inte hålla den farten i längre sträcka.
Har sprungit 5km på 20.45 och 10km på 43.25 men
kan inte hålla den farten i längre sträcka.
Quote from Sissel Svanøe on 24 August 2010, 17:27Men det ska du inte göra på dina långpass heller.
Långpassen ska gå i bra mycket lugnare tempon än dina kortare pass. Det finns säkert de som kan ge dig bättre hjälp kring det än jag. Kolla trådarna om långpass och dess nytta här på funbeat.
Men det ska du inte göra på dina långpass heller.
Långpassen ska gå i bra mycket lugnare tempon än dina kortare pass. Det finns säkert de som kan ge dig bättre hjälp kring det än jag. Kolla trådarna om långpass och dess nytta här på funbeat.
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 17:42Okej.
Tack för alla svar
Okej.
Tack för alla svar
Quote from Funbeat user on 24 August 2010, 19:45Fredrik: Du har riktigt bra samband mellan din 5k och 10k tid.
Träningshastigheter är någonting liknande följande för långpass:
Lätt: 5:30/km
Steady-State: 5:05/kmFarterna kan verka äckligt långsamma, men syftet med just långpass är att vara ute länge
Fredrik: Du har riktigt bra samband mellan din 5k och 10k tid.
Träningshastigheter är någonting liknande följande för långpass:
Lätt: 5:30/km
Steady-State: 5:05/km
Farterna kan verka äckligt långsamma, men syftet med just långpass är att vara ute länge