Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelUtväxling
You need to log in to create posts and topics.

Har ni nåra tips på utväxling på mtb? 29 tummare, singelklinga 11 delat shimano, 34 eller 36 kuggar? 11-40 eller 11-42 kasett? Största fokus långlppp . Men vill samtidigt ta mig uppför backar.

Forumet verkar halvdött men vi försöker väl ändå 🙂

Är ju en ganska svår fråga som beror på många saker som t.ex hur många tänder du har på singelklingan, hur jobbigt du vill ha det i uppförsbackarna, hur tätstegad kassett du önskar osv.
Antagligen är det bästa rådet att prova sig fram men inte helt lätt o

Om du vill ha utväxling som passar olika typer av banor så tror jag du får finna dig i att byta klinga då och då. Eftersom banornas karaktär är så olika blir det svårt att hitta en uppsättning som passar alla banor optimalt. Jämför t ex Cykelvasan med Boc

Ja det kan nog vara klokt att ha några att växla mellan. Men tror jag börjar med 34. Håller man en kadens på 100 så går det rätt fort med 11an där bak.

Hade tänkt ha shimano xt men kanske väljer motsvarande sram och där finns det ju kassett med 10.

Det blev en 32a fram. Sen kör jag 10-42 bak (sram). Skulle jag behöva en större fram till tex cykelvasan så köper jag en 36 a