Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVäcka liv i simningen
You need to log in to create posts and topics.

12

Anmälde mig precis till Copenhagen Challenge, som blir första triathlontävlingen på ett par år. Under den här tiden har jag inte heller simtränat nåt. Det är drygt en och en halv månad till start och jag funderar på hur jag ska väcka liv i simningen på bä

En grundregel för mig är att "det_jag_tränar_på_blir_jag_bra_på" Så ut och träna våtdräktssimning så mycket du kan. Fokusera på att vänja dig vid belastning under lång tid. Du har ju inte jättemycket tid att bygga på.

Tror också att det är våtdräktsvana du ska fokusera på, inte snabba teknikpass

Tack för er respons! Då satsar jag på att få till så många våtdräktspass som möjligt och sen serier med 100-200 i bassäng.

Rykno: du får hemsk gärna skicka över några pass. Antingen på PM eller om du postar dem här i tråden så kan fler ha glädje av dem.

Hej
Jag ska köra min första HIM i augusti och märker att våtdräktssim kräver lite mer från armar & axlarna.förstår varför vissa vill simma med armlös våtdräkt.
Att simma i bassäng utan våtdräkt har inte varit något problem, att simma tom 3 km har gått bra

Mina första pass i våtdräkt var förfärligt jobbiga. Jag tappade orken i armar och axlar väldigt mycket fortare än i bassäng. Tills jag upptäckte att jag kunde/borde/skulle dra upp dräkten ordentligt långt upp över axlarna. Jag hade helt enkelt byggt in et

Ja, det är viktigt att våtdräkten sitter som den ska.
Simma gärna ett tag, fyll med vatten och justera därefter dräkten så brukar det bättra på rörligheten.

Tack för alla tips! Jag har ju simmat en del i våtdräkt, men det var tre år sedan. Jag håller med om att det är natt och dag jämfört med badbrallesimning. Som tur är blir det ju enklare.

Nu kommer nästa problem, det är inte bara tre år sedan sist, utan

intressant inlägg där Leif om att se till man drar våtdräkten ordentligt långt upp över axlarna. Ska kolla detta vid mitt nästa OW simpass.

Se till att hinna simma några hundra meter innan start - för mig är det enormt viktigt och gör stor skillnad på tävling. Kroppen behöver komma igång och ställas in på simning om jag inte ska känna av en mindre "vägg" efter ett par hundra meter som jag sen

12