Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVågar man?!
You need to log in to create posts and topics.

12

Helt ny på racercykling, köpte begagnad merida 904 förra veckan som jag ännu inte ens suttit på. Är alltså osäker på hur den beter sig överhuvudtaget och framförallt på osopade vägar.

Där jag bor har all is på vägarna ännu inte helt försvunnit (men det ä

Det går att cykla på grus men då får du inte känn hur det fungerar på bästa sätt. Det bästa är väl om du hittar en väg utan grus och is. Då kan du bäst känna hur den fungerar. Se till att testa när du har rätt skor också.

Cyklar är till för att användas.

Du kan lika gärna ta ut den så att du får det obligatoriska fallet överstökat. Är du inte van vid att ha fötterna inspånda i pedalerna får du räkna med det. Du får lite grus och flis i handflatan men det kan man peta ut efter någon vecka.

Du kan använda handskar.

Har du inga bra cykelhandskar finns det utmärkta handskar på närmsta byggvaruhus för billig penning. Duger till både vätternrunda o vasalopp till en bråkdel av märkespriserna.

Hehe, har nog gjort en eller annan sån där ramla omkull vurpa på MTB:n så jag hoppas slippa det på racern. Nä men vad jag förstår så borde det vara fritt fram då att göra en liten testrepa ikväll.

Handskar kan vara som byxor. Allt passar inte alla.

Självklart ska du ut. Det gör inget om du undvika det värsta, dvs, undvik cykelbanor och kör inte för långt ute till höger, där grus/fils tenderar att hamna så här års.

Det är nog så att de flesta däcken är bättre än vad man tror. De tål en hel del, bara

Å fy föresten för fullfartsvurpor. Har några på näthinnan från VR -98 som nog borde ha hållit mig borta från det här med LVG-cykling

12