Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVälja cykelhjälm
You need to log in to create posts and topics.

12

Någon som har bra och dåliga erfarenheter om olika cykelhjälmar? Behöver ny eftersom jag upptäckte att min är från 2007...!

Har litet huvud och behöver hjälmmodell som finns att få tag på i olika skalstorlekar. Någon som har samma problem och hittat en b

Jag tar alltid den som sitter skönast.

Håller med om ovan. Passform är allt även när det gäller att hålla den kvar om du åker omkull. Själv har jag ett Giro-huvud men nya MTB-hjälmen fick bli en Catlike, ska bli kul att se om den passar när den kommer.

Antingen provar du allt du hittar i dina

Är det nåt fel på hjälmar från 2007? NTF hävdar att cykelhjälmar har en livslängd på 10 år.

http://www.ntf.se/konsument/default-2013.asp?RecID=10102

Vissa tillverkare säger 3 år. Men de är ju å andra sidan ganska partiska.

Exakt livslängd är väl svårt att säga men den förkortas av att användas, alltså utsättas för stötar, solljus, svett etc. Mina hjälmar har blivit så kortlivade av mer våldsamma orsa

Bra fråga det där med hur länge de är ok innan de behöver bytas. Det känns som att jag inte riktigt kan veta. Jag vet bara att jag inte vill prova i skarpt läge och upptäcka att den inte var ok längre. den är ju ändå 7 år gammal och använts mycket.

Jag s

POC, är ett spännande märke, dessutom svenskt. Har planer på att titta på dem vid tillfälle, har dock inte provat. Tror de flesta märken är ganska jämbördiga, vad gäller skydd, är någ mer fråga om färg och smak.
Lycka till med valet 😉

Vill du ha något som täcker huvudet bättre, i synnerhet i nacken, kika på MTB-hjälmar. Finns fler märken än POC och till betydligt mer humana priser. Här är några recenserade: http://reviews.mtbr.com/all-mountain-helmet-shootout

Jag cyklar bara på asfalt, men har blivit påkörd av bil en gång. Då blev mitt öra helt mosat och jag är lite orolig för hur racer-hjälmarna skyddar öra/kindben/käke. Huvudet kände jag inte ens av slaget, efteråt, trots att jag tror att jag landade på huvu

Jimmy: En del av dem går ju ner precis bakom örat så det är ju bättre skyddat och käkbenet får väl lite skydd bakifrån åtminstone.

Jag har bara personlig erfarenhet av en sådan hjälm, Fox Flux, och den var avsevärt varmare än den vanliga hjälm jag har nu

12