Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVälja rätt kassett och klinr?
You need to log in to create posts and topics.

Då den ska användas för triathlon i swedala, blir nog 53/39 o 12/25 bra.

med compact så får du upp en bra kadens! Det är aldrig fel.

Aeroklinr, t.ex. 55/42, rekommenderas.

Hej.

"med compact så får du upp en bra kadens! Det är aldrig fel."

Nja nu är väl Manne, likt som jag, en av naturen lågkadensare och då är det snarare så att det är sällan rätt att krångla till det och köra på en för sig onaturligt hög kadens.

Att jag

Av givna alternativ så: 53/39 och 12-23 helt klart.
Inget compact...
Komplettera ev på sikt med ytterligare en kassett om du ska köra en backigare bana.

Mitt förslag:
Om du endast ska hålla till i Sverige med de backar som finns här så väljer du 53/39 och har två kassetter till som du växlar mellan.
En 12-21(23) för de flackare banorna och en 12-27 de gånger då exempelvis Hallansdåsen (el. dyl.) ska passe

Du ska inte ha compact i mitt tycke. Du bör ha 53 fram om du ligger o pumpar på en tempohojj, även om det är långdistans. Bak är väl 12-25 rimligt.

53/39, 12-23 (eventuellt 12-25)
53/39, 11-23 (om det är snälla nerförsbackar)

Inget compakt om du inte cyklar i "riktiga berg"

Tack för alla svar!
Jag är som Major Mornkrök (f´låt Pontus jag kunde inte låta bli =) ) uppenbarligen vet en lågkadensare så därmed förenklar det saker och ting. Jag visste väl på ett ungefär vad jag är ute efter från början men det är alltid intressant

Jag har Compact 34/50 och jag tycker att det känns för tamt. Tappar klungan utför och jag kan i princip räkna upp antalet ggr jag behövt gå ner på lilla klingan fram. Inte precis optimalt. Och då är jag ändå bara en liten tjej och allt annat än en stark c