Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har någon koll på hur stor skillnad det är på en dyr / billig våtdräkt i hastighet (förutsatt att bägge sitter rätt).

Halvdan simmare, halvdant vattenläge (gör 13:30 på 800m i 25m bassäng)

Kan man förvänta sig att det blir skillnad i hastighet eller är

Dyrare är ofta lättare att simma i. De har mer rörlighet i armarna och olika tjocklek i arm, ben mage, rumpa

Billigare är ofta jämn tjock och stivare runt axlarna

Så ganska liten skillnad i hastighet då gissar jag? Fast bekvämlighet kanske spelar en del roll ändå

Bero på hur stark du är i armarna.

Köpa du för billigt måste du ta i mer med armarna.

Jag simma snabbare i min C5 än min C3 från tyr och skulle tror det är ännu jobbigare att simma snabbt i deras c1

För mig är den största skillnaden inte i snabbhet utan i komfort. Min nya, dyrare, dräkt har en grym rörlighet i axlarna vilket gör simningen ungefär 300% mer bekväm och kul...

ja start i armarna är jag inte. tror min största svaghet i simningen är just där, så då finns det kanske en del att vinna på en bättre dräkt. Nu måste jag köpa oavsett, den gamla fick bli swimrundräkt

Jag skulle tro att om man tar ett steg upp, säg från 1500 kr till 2500-3000 kr så märker man tydligare skillnad än att gå hela vägen upp till 5000-6000 kr. Rörlighet i armarna är nog det mest märkbara.

Jag gick från en lite enklare dräkt (1500 kr) till en bättre (4000kr) och upplevde en stor skillnad i fart och komfort.

de dräkt över 4 - 5000kr är ofta mer känslig och kan gå sönder lättare.

Men hålla med Adrian, efter en viss pris nivå, är det inte så mycket skillnad folk på vår nivå kan känner av.