Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag klarar inte att dra upp blixtlåset själv. Trist, för det vore kul att slippa vara beroende av påklädare.
Beror detta på dräktens utformning (har bara provat Orca Kaisei och S2) eller att jag är för ovig eller för fet eller kombinationer av dessa alter

Men är det verkligen ett problem? På tävlingar så brukar vi hjälpa varandra. Är man ensam är det jobbigare. Fast helst skall man ju inte simma ensam. Jag kan få upp dragkedjan själv men föredrar hjälp.

Snabbt svar på din motfråga: -Ja, ett jätteproblem. Ex. i kväll skulle jag mycket väl kunna tänka mig att åka till sjön, men har ingen som kan åka med och dra upp blixtlåset. Testade i går att sätta på mig den hemma - frugan drog upp blixtlåset - och ta b

Det ta med 5 år till jag klarade det själv. Det krävs att du har dräkt så högt upp över axlar och sedan ta det cm för cm. Den hand du inte använd håll ner och dra ihop skuldbladar . Fungera bättre om jag Max 48 timmar mellan simturer

Håller med om att det är ett jätteproblem.
Självklart kan man simma själv om man gör det på rätt ställe och på rätt sätt.
Allt annat är trygghetsnarkomani enligt mig.

Se till att på få dig dräkten riktigt bra.
Kanske hjälper det att blöta ner och smås

Undrar om d beror på dräkten? har en Orca Sonar och förstår inte problemet, visst är det lite lite knöligt, men inte så att det är ett problem ens för en stel gubbe som jag.

Tack för era input. Ska testa att dra upp dräkten jäkligt mycket, hålla in magen och dra och också Jonas förslag att bada först och sedan försöka.
Googlade lite och hittade denna nya Head-dräkt med omvänt blixtlås http://www.simbutiken.se/se/art/vatdrakt-

Omvänd dragkedja är såvitt jag vet omöjligt att klara själv.

B70 har haft de ett par år nu och jag simma med någon som har en och han klara drag ner det själva.

Ett bra säkerhetsmoment för att ingen ska bege sig ut och simma själv 😉