Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad ska man egentligen satsa på - vätskebälte eller vätskeryggsäck?

Släpade med mig en 0,5l flaska i helgen på min 2milsrunda, inte nog med att den var bökig att hålla i handen hela rundan, den tog dessutom slut efter halva tiden (bör tilläggas att jag

Har själv ett Swixbälte för en vattenflaska, brukar stoppa i en Enervit 0,75 litersflaska och det räcker oftast. Fördelen med detta bälte är att det är lätt att få ur flaskan under löpning utan att behöva stanna. Har även ett Oltech bälte med fyra småflas

Jag har använt camelbak i många herrans år och är supernöjd med det för cykling och paddling. För längdskidåkning och i viss mån löpning är det obekvämt att ha en liten men ändock ryggsäck och för löpning så studsar en camelbak omkring en del. Då tycker j

Tjena,
Jag kör på en ryggsäck, "Inov-8 Race Pro 12 Hydration Pack", den har en behållare på 2 liter, men behöver naturligvis inte fyllas till max vid kortare löpningar. Ryggsäcken sitter perfekt och själva behållaren sitter runt midjan vilket gör att man

Själv använder jag,

http://www.stadium.se/sport/traning/ovrigt-traning/068422/soc-water-belt

och är mycket nöjd! 🙂 Ett bra bälte för en billig peng

Jag tycker inte de går att jämföra med varandra, både bältena och ryggsystemen har sin plats. För- och nackdelar med båda. Med bälte kan man ha olika drycker (går iofs med vissa ryggsystem), lättare att diska, lättare att fylla på, inte så varmt. Ryggsäck

Se till att flera alternativ beroende på vad du ska göra.
-På asfaltslöpning och kortare terrängbanor föredrar jag vätskebälte - Behöver inte så mycket vätska med mig och inget eller lite att äta
-På långa terränglopp så blir det ryggsäck med vätskeblåsa

Helt klart tycker jag att en mindre rygga är det bästa alternativet. Kör själv med en simpel camelbak på längre träningspass/tävlingar.
Enklare att hela tiden springa och småsippa vätska.
Brukar dock ta soc-bältet om det inte blir längre än runt 20 km. T

Jo, jag har också båda. Inte heller helt ovanligt att jag springer med både blåsa i ryggan och vätskebälte. Oftast då för att jag har rent vatten i blåsan och resorb eller sportdryck i bältesflaskorna.

Efter att ha oldat alger i min första svindyra vatt

Jag har själv funderat oxå på valet... men springer med bältet med småflaskorna & sedan planera längrerundan så att det går att fylla på någonstans - hos en kompis eller t.o.m. Mcdonalds ( bara vatten ju).

Är just rädd för alger som kan växa .. 🙂 & vikt

12