Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag har suttit och kollat runt de senaste dagarna efter en racer som passar en nybörjare och som då gärna inte skall vara alltför dyr, men det är en djungel. Jag har kollat en del på utlandsbaserade sidor då priset skiljer sig avsevärt, men är det

Hej,

Det beror kanske lite på syftet och budget. För mig känns 13kg lite för tungt för att det ska känns som väl investerade pengar, även om priset är lågt.

Om du kikar på begagnade cyklar kan du få mycket mer cykel för pengarna
T.ex. http://happyride.

Vikt i sig är kanske inte så viktigt, annat än hjulens vikt. Men jag håller med föregående inlägg att för sådana pengar, detta var ju runt 4000:-, får du nog en mycket bättre cykel begagnat.

Nja... klart att vikten på hela ekipaget är av väsentlig betydelse och inte bara vikten på hjulen? Jag skulle nog vilja hävda att det är en väldigt stor skillnad på 7 kg cykel mot 13 kg cykel så fort du ska accelerera eller köra det minsta uppför. Jag tyc

Anders N skrev:
> Vikt i sig är kanske inte så viktigt, annat än hjulens vikt.

Nja, ska man vara så pass nogräknad så är det intressanta inte hjulens totalvikt,
utan det är den roterande vikten, vilket i praktiken betyder: däck + slang + fälg
Ska man for

Klart totalvikten spelar roll o klart det är hela roterande vikten. Men väldigt enkelt räknat skiljer det väl inte jättemycket i vikt mellan standarddäck i budgetklass.

Och en 7-kilos cykel är nog svårhittad även begagnad om vi håller oss till 4-5 000?