Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej,
Jag har tänkt att jag skulle börja löpträna lite. Körde 5 km idag med pulsklocka.

Blev lite chockad över min höga puls. Låg mellan 175 och 185 under större delen av rundan (är 30 år - så min maxpuls borde vara kring 195 eller så). Blev inte särskilt

Din maxpuls kan mycket väl vara betydligt högre, om siffran du angav kommer från ett diagram eller en uträkning. De är nämligen inte så exakta, utan mer en väldigt inexakt fingervisning om i vilken kommun pulsen borde ligga.

Det är inte farligt att sprin

28 minuter på milen tycker jag är fort för joggarna.

... det var väl 28 min på 5 km som gällde...?

Jag har liknande problem - har mycket svårt att hålla pulsen på acceptabel nivå även om jag tar det lugnt. Jag har börjat springa mer på känsla - då det känns bra, andningen löper som den ska och stegen känns

Den höga pulsen kommer från ovanan att springa. Det är inget att bry sig om för känns det bra är det bra (t+). Först när löptekniken är bra och ekonomisk är det dags att titta på pulsen.

Även en mycket vältränad person får lätt en hög puls när den utför

Shit! Då kommer jag aldrig att bli en van löpare. Snittade 170 i puls under både GBG-varvet och Stockholm Halvmarathon. Trots div (o)nödiga stopp på det senare, där pulsen gick ner markant. Inte särskilt påverkad på något av loppen heller. Är 38 år. (H)

Å andra sidan, att kunna springa nära maxpuls utan att få mjölksyra är bra och tyder på att du är just vältränad!

Jonas: Du borde ta reda på vad din maxpuls egentligen är genom ett maxpulstest och inte förlita dig till beräkningsformler som enbart tar hänsyn till ålder (och möjligtvis kön). För jag antar att det är så du har fått reda på din påstådda maxpuls?!

Pulsträning går ut på att du delar upp din puls i olika zoner och olika träning utförs i olika zoner.

Om du kör långpass så ska du ha rätt låg puls och träna uthållighet. Intervaller tränar man fart och explosivitet i benen. Dessa olika löpträningsformer

Tack för alla svar - de har varit till hjälp.
Ska springa några gånger utan särskilda ambitioner (annat än att ta mig runt) och när jag blivit lite vanare kanske titta mer på pulsklockan.